Motie SP over WMO aangenomen

1 februari 2013

Motie SP over WMO aangenomen

De gisteren door de SP ingediende motie is, na een kleine wijziging, aangenomen door de Osse gemeenteraad. In de motie werd de zorg uitgesproken over de rigoureuze plannen die het kabinet heeft met veranderingen in de zorg.Vooraf hadden Groen Links en Beter Oss aangegeven dat zij de motie mede wilden ondertekenen.

In de discussie die er ontstond, gaven PvdA en CDA aan dat zij graag expliciet benoemd wilden hebben dat er extra aandacht is voor de mensen die zorg krijgen in de zorgzwaartepakketten 4 tm 7. Deze aanpassing kon ter plekke gemaakt worden, waarmee de motie een meerderheid kreeg. De VDG en de VVD gaven aan dat zij geen stelling willen nemen over landelijke politiek en stemden om deze reden tegen.

De VDG, die bepleit dat zij opkomt voor de belangen van de mensen in Oss, neemt dus in deze op geen enkele manier stelling. Naïef en kortzichtig, zo werd in de discussie aangegeven. Want natuurlijk hebben deze maatregelen betrekking op de bevolking van Oss. We hebben toch gezien dat Brabant Zorg al een voorschot heeft genomen op dit beleid. Zij sluiten over 2 jaar de verzorgingshuizen in Oijen en Megen. Wat betekent dit voor de zorg voor de ouderen in de regio. Hoeveel personeelsleden gaan er ontslagen worden?

Daarnaast zullen er veel ontslagen gaan vallen in de (thuis) zorg. Op dit moment staat de teller landelijk al op 100.000. Dit gaat ons zeker lokaal treffen, daar sluiten VDG én VVD dus volledig de ogen voor.

In de discussie werd ook duidelijk meegenomen dat we niet langer kunnen wachten met het laten horen van protest.De staatssecretaris komt per 1 maart met een brief over de bezuinigingen op hoofdlijnen. Mevrouw Jorritsma (als voorzitter van de VNG) heeft al aangegeven dat zij niet weet hoe de gemeenten alles op zo’n korte termijn kunnen regelen.

Wethouder Hoeksema sprak namens het college zijn zorgen uit over de meest kwetsbaren “ik vind dat het kabinet moet heroverwegen of het verstandig is dat de zorg voor die groepen bij de gemeenten terecht komt. Misschien dat de regering voor die mensenbeter een uitzondering kan maken.