Lithse dorpen beschermd tegen uitbreiding veehouderij

20 januari 2013

Lithse dorpen beschermd tegen uitbreiding veehouderij

Adrie Geerts Afgelopen donderdag was er een stevig debat nodig in de Osse raadscommissie, om de inwoners van de voormalige gemeente Lith te beschermen tegen volksgezondheidsrisico's door uitbreiding van intensieve veehouderij.

Wethouder Hoeksema vroeg zich af of de veiligheidszone van 250 m rond ´t Wild, Maren-Kessel, Kessel, Lith, Lithoijen, Teeffelen, Oijen en omgeving nog wel nodig was. Zijn argument was dat de Gezondheidsraad geen advies heeft gegeven over een veilige afstand. De Gezondheidsraad vindt namelijk dat eerst meer onderzoek nodig is. Adrie Geerts van de SP betoogde dat het juist dan belangrijk is om op grond van het voorzorgsbeginsel een veilige afstand aan te houden.

De GGD heeft destijds 250 m voorgesteld. Geerts vindt dat we die moeten vasthouden zolang er geen definitief advies is. Gelukkig konden de meeste andere partijen zich hierin vinden. Daarom komt in het bestemmingsplan buitengebied Lith de regel dat intensieve veehouderijbedrijven niet mogen uitbreiden indien ze zich op minder dan 250m afstand van bovengenoemde dorpen en bebouwingsconcentraties bevinden.

Wonderlijk was de opstelling van de PvdA in het debat. Zij zijn kennelijk het drama van de Q-koorts vergeten en vinden ook de risico´s van andere zoönosen (van dier op mens overdraagbare infectieziekte), fijnstof en MRSA-bacteriën niet van belang. Behalve de PvdA vonden ook de VVD en Beter Oss het niet nodig om de inwoners van Lith te beschermen tegen deze volksgezondheidsrisico´s.