Versnelling decentralisatie jeugdzorg te belangrijk om raad te passeren

28 november 2012

Versnelling decentralisatie jeugdzorg te belangrijk om raad te passeren

mahmut

Geacht college, geachte leden van de gemeenteraad van Oss,

Op 1 november jl. hebben de colleges van 20 gemeenten in onze regio de Bestuursovereenkomst eerste stap transitie jeugdzorg Noordoost-Brabant gesloten met het provinciebestuur. Daarmee worden de gemeenten vanaf 1 januari 2013 verantwoordelijk voor de enkelvoudig ambulante jeugdzorg, een belangrijk onderdeel van de jeugdzorg dat versneld wordt gedecentraliseerd.

Wij, de raadsfracties van de SP in de centrumgemeenten Oss en 's-Hertogenbosch, zijn in beginsel niet gekant tegen deze 'versnelling' en de uiteindelijk volledige decentralisatie in 2015. De versnelling biedt onze gemeenten kansen om ervaring op te doen met dit complexe beleidsterrein.

Echter, wij zijn niet te spreken over het tot nu toe doorlopen proces waarbij de gemeenteraden niet de kans hebben gehad om kaderstellend richting te geven aan deze historische stap. Een stap die grote gevolgen kan hebben voor de zorg aan kinderen en hun ouders en voor de lokale overheid zelf. De bestuursovereenkomst is onder grote tijdsdruk tot stand gekomen, via een voor onze raadsfracties ontransparant proces. Wat ons
bovendien zorgen baart is dat andere Brabantse regio's juist om die reden de versnelling per 1 januari 2013 hebben afgewezen. In die regio's worden daarnaast vraagtekens gezet bij de juridische constructie en risico's, en de mate van beleidsvrijheid die gemeenten krijgen van de provincie.

De enige momenten waarop de raden in Noordoost-Brabant zijn ge&#239nformeerd, is via een summiere nieuwsbrief in september 2012 en een regionale raadsbijeenkomst op 24 oktober 2012, waarbij - vanzelfsprekend- geen ruimte was voor politieke discussie.

Wat gebeurd is, is gebeurd: de bestuursovereenkomst is getekend. Echter, wij dringen erop aan om de versnelling van de jeugdzorg zo snel mogelijk te agenderen in de gemeenteraden in onze regio. Naast een evaluatie van het tot nu toe doorlopen proces, willen wij op korte termijn volledig ge&#239nformeerd worden over het versnellingsproces en de belangrijke momenten daarin, en de rol en bevoegdheden van de centrumgemeenten 's-Hertogenbosch en Oss. Uiteraard willen wij ook een politieke discussie in de gemeenteraad over de betrokkenheid van de raad en het visiedocument dat als basis is gelegd onder de versnellingsoperatie, maar ook onder de invoering van de decentralisatie jeugdzorg in 2015.

Wij zullen onze eis tot agendering tijdens de eerstvolgende gelegenheid daartoe aan de orde stellen in de gemeenteraden van Oss en 's-Hertogenbosch.

Met vriendelijke groet,

Namens de gemeenteraadsfracties van de SP in Oss en 's-Hertogenbosch,