Het Stadsarchief moet blijven

29 juni 2012

Het Stadsarchief moet blijven

Mari-Anne MarijnissenWethouder van Loon ziet in de Gemeenteraad geen groot enthousiasme om het Stadsarchief te behouden,schrijft het Brabants Dagblad. Wie heeft hij dan gehoord? De VVD zeker. Maar die waren vanaf het begin al tegen. De grootste fractie in de raad, de SP, is anders fel voorstander van behoud van Het Stadsarchief. 5 jaar geleden hebben we moeten strijden om het archief voor Oss te behouden. Nu wil men het zomaar bij het oud vuil zetten omdat de wind even tegen zit.

In die 5 jaar heeft Het Stadsarchief zich duidelijk bewezen. Het is van grote waarde voor bewoners, scholen, heemkundekringen, en vele anderen uit de gemeente Oss. Dat de geschiedenis over 100 jaar KVA, de Pil van Organon, de oorlogsfoto’s van fotograaf van de Bergh, de voetbalclubs, wielerclubs ,kerken, scholen en de stambomen van vele ossenaren uit Oss gaan verdwijnen zal dat hen een worst wezen? Oh ja, de geschiedenis van De Worst verdwijnt dan ook!
Wethouder van Loon( VDG) wil de Ossenaren laten betalen voor de Talentencampus. Hij heeft hiervoor miljoenen over en wil daarom zelfs de OZB belasting verhogen. Maar de geschiedenis van Oss is hem blijkbaar geen cent waard. Hij is degene die als wethouder cultuur op de bres moet springen voor een van zijn kroonjuwelen en niet bij voorbaat al de geesten rijp willen maken voor sluiting van het archief. Iemand die niet weet waar hij vandaan komt, weet ook niet waar hij naar toe gaat. Het Stadsarchief helpt ons hierbij