Osse college aapt kabinet-Rutte na

14 juni 2011

Osse college aapt kabinet-Rutte na

Gemeenten in Nederland staan door de wereldwijde economische en financiële crisis voor enorme bezuinigings-opgaven. Politiek is kiezen, ook in tijden van bezuinigingen. Uit de Voorjaarsnota 2011 blijkt dat het college van de gemeente Oss, ondanks zijn stem tegen het concept-Bestuursakkoord tussen rijk en VNG, dezelfde liberale keuzes maakt als het kabinet-Rutte: er wordt fors bezuinigd op het sociale beleid en op de culturele instellingen.

Na-apen
Fractievoorzitter Paul Peters constateert dat het programma maatschappelijke participatie (op de gemeentelijke organisatiekosten na) het hardst wordt aangepakt door het college: 'Dit college aapt het asociale beleid van het kabinet-Rutte na. De rekening wordt neergelegd bij ouderen, zieken en mensen met een handicap. In totaal wordt € 1 miljoen bezuinigd op de WMO, onder meer op individuele voorzieningen, scootmobiels en andere hulpmiddelen, vervoersvergoedingen en activiteiten voor ouderen. Onacceptabel, want dit zijn mensen die part noch deel hebben in de huidige financiële situatie en juist onze solidariteit verdienen.'

Kortzichtig
De bezuinigingen op culturele instellingen als Jan Cunen, De Lievekamp, De Muzelinck, Groene Engel en de bibliotheek noemt Peters 'kortzichtig'. 'Inmiddels weten we dat de economische aantrekkelijkheid van een stad staat of valt met de kracht van culturele voorzieningen. Het vestigingsklimaat van Oss komt nu ernstig in gevaar, net als de kwaliteit van het aanbod en de werkgelegenheid in deze sectoren. De eerste ontslagen bij De Lievekamp zijn al gevallen.'

Zorgen over minimabeleid
Volgens de SP maakt het college het zich wel heel makkelijk af door te stellen dat de "meest kwetsbaren" worden ontzien. Peters: 'Dat is een nietszeggende, niet gedefinieerde term waarmee het college de bezuinigingen wil goedpraten.' Intussen worden wel degelijk maatregelen getroffen die minima direct raken, zoals de bezuinigingen op de minimapas voor de Taxihopper, het afbouwen van ID-banen en de kerstpakketten. 'Het college zegt de uitgaven voor het armoede- en minimabeleid op het huidige peil te handhaven, maar dat zal niet genoeg zijn om het huidige niveau staande te houden. Het college geeft zelfs in de Voorjaarsnota toe dat het beroep op uitkeringen en op de bijzondere bijstand toeneemt. Dat betekent dus evenveel brood voor veel meer monden.'

De SP wil dat minima, ouderen en mensen met een beperking zo veel mogelijk worden ontzien, evenals de culturele sector. 'Wij zoeken de bezuinigingen veel meer in de fysieke programma's en bijvoorbeeld in de bestuurskosten van raad en college', aldus Paul Peters.

Proces
Ook over het proces dat uiteindelijk een miljoenenbezuiniging moet opleveren is de SP kritisch. 'Voor ons als raad is door het college onvoldoende inzichtelijk gemaakt wat de exacte gevolgen en mogelijke scenario's zijn per bezuinigingsvoorstel. We moeten het met een Excel-matrix doen. Wat heeft het college eigenlijk in de tijd tussen coalitieprogramma en voorjaarsnota uitgevoerd? Alleen de bedragen zijn bekend. Veel te mager.' Ook wil het college dat de raad uitspraken doet over een nog niet ingevuld bezuinigingsbedrag van € 1,2 miljoen. Dat is vreemd, omdat het college als dagelijks bestuur een veel beter zicht heeft op de financiële huishouding van de gemeente. Peters: 'Wij spreken ons pas uit nadat het college zijn huiswerk naar behoren heeft gedaan.'