Nieuwe Burgemeester

30 juni 2011

Nieuwe Burgemeester

oss

Maandagavond heeft de Osse gemeenteraad Wobine Buijs (50) uit Geldrop voorgedragen als kandidaat voor het burgemeesterschap van Oss.
Wobine Buijs werkt nu als ambtenaar bij de provincie Noord Brabant en is lid van de VVD. Opmerkelijk is dat mevrouw Buijs geen bestuurlijke ervaring heeft terwijl de gemeenteraad dat wel wilde. In de profielschets, het wensenlijstje waaraan de nieuwe burgemeester moet voldoen, staat heel duidelijk dat Oss op zoek was naar een "zwaargewicht" met bewezen bestuurlijke ervaring. Die profielschets is door de hele raad vastgesteld.
De SP is verder van mening mevrouw Buijs, na haar benoeming, het lidmaatschap van het landelijk bestuur van de VVD op moet zeggen. Een burgemeester moet boven de partijen staan. Ook dat is in de profielschets duidelijk aangegeven.
SP-fractievoorzitter Paul Peters, lid van de vertrouwenscommissie die op zoek was naar de nieuwe burgemeester, heeft vorige week vrijdag zijn functie neergelegd omdat hij het niet eens was met het proces.