SP ontstemd over ontslagen Lievekamp

25 maart 2011

SP ontstemd over ontslagen Lievekamp

De SP is zeer ontstemd over de aangekondigde ontslagen bij de Lievekamp. Deze ontslagen zijn het antwoord van de directie op de bezuinigingen die het theater heeft opgelegd gekregen van Rijk en gemeente.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat door de aangekondigde maatregelen er niet ingeboet wordt op de culturele kwaliteit van de Lievekamp. De werkelijkheid zal anders blijken zo is de verwachting van de SP.

Volgens medewerkers is het positief advies van de ondernemingsraad onder dwang tot stand gekomen, zonder ruggespraak met het personeel.

Het personeel dat nu ontslagen wordt zal vervangen worden door ZZP’ers. Dit is een moderne beweging in de theaterwereld waar men inmiddels weer op terugkomt omdat het niet werkt. De besparing wordt dan gevoelsmatig gehaald uit de loze uren, die nu voornamelijk besteed worden aan onderhoud waaraan men anders niet toe komt. Onderhoud is nu al een ondergeschoven kindje. ZZP’ers zijn duurder dan vast personeel, waardoor de besparing uiteindelijk nihil of zelfs negatief zal blijken te zijn. De SP vindt het niet erg sociaal om op deze wijze vaste arbeidskrachten te vervangen door inhuurkrachten.

Bij de afdeling techniek (de harde kern achter het toneel) verdwijnen 4 van de 6 medewerkers. Deze zouden dan aangevuld moeten worden met genoemde ZZP’ers. Het komt erop neer dat de inhoudelijke ervaring wordt geput uit 1 persoon per voorstelling. Bekendheid met de lokale situatie, noodprocedures, inhoudelijke kennis en voeling met het theater ontbreken volledig. Er mag niemand meer ziek worden.
Er worden medewerkers ontslagen met de nodige wettelijke papieren (technisch, bedrijfshulpverlening, calamiteiten). Hierin is ook door de medewerkers zelf veel energie en tijd gestopt. Er ontstaat een onderbezetting in gekwalificeerd personeel.

De veiligheid op en achter het podium komt in het geding, zoals bij het inhangen van de coulissen, het bedienen van de trekkerwand. Artiesten kan niet langer voldoende veiligheid geboden worden en ook de veiligheid voor het personeel komt in het geding. Aan de publiekskant blijft er onvoldoende kennis over voor noodprocedures en coördinatie. Het calamiteitenplan is niet meer valide met deze bezuinigingen.

De SP snapt dat de directie van de Lievekamp door de opgelegde bezuinigingen in een moeilijk parket zit. Zij zal in overleg treden met de directie van de Lievekamp om te bezien welke alternatieven er zijn.

Tijdens de komende Algemene Beschouwingen zal de SP fractie deze kwestie bij de gemeenteraad en het college van BenW aanhangig maken. Wij hebben gewaarschuwd voor de opgelegde gemeentelijke bezuinigingen, die boven op de bezuinigingen van het Rijk komen. Het college van BenW moet niet komen aanzetten dat de aangekondigde maatregelen onder de verantwoordelijkheid van de Lievekamp vallen. Zij heeft de bezuinigingen willens en wetens opgelegd en zo de Lievekamp in de problemen gebracht.