Korten op raads- en wethouders vergoeding

21 februari 2011

Korten op raads- en wethouders vergoeding

Elk Oss raadslid ontvangt zo’n 1000 euro netto per maand.

De gemeente Oss moet flink gaan bezuinigen. Er wordt een beroep gedaan op instellingen, verenigingen en burgers om een bijdrage te leveren in het realiseren van deze bezuinigingen. Het gaat over het algemeen over bezuinigen van 10%.

Echter wethouders, raadsleden en commissieleden ontvangen voor hun bestuurlijke en politieke activiteiten een vergoeding die is afgestemd op een groeiende in plaats van een krimpende begroting. De SP vindt dat daarom van wethouders, raadsleden en commissieleden ook een bijdrage mag worden gevraagd in het oplossen van het begrotingstekort. Zij stelt dus voor om de wedden van wethouders en vergoedingen van raadsleden en commissieleden met 10% te korten. Deze motie is 17 februari door de SP ingediend in de Raad. De PvdA en TON lieten al weten hiermee niet in te stemmen. Benieuwd wat de andere fracties vinden. Overal bezuinigen bij sportverenigingen, amateurgezelschappen, zangkoren, popmuziek, theater, bibliotheek, enzovoort, maar niet bij jezelf is ongehoord. Wetende dat ieder raadslid zo’n 1000 euro netto per maand ontvangt.