Geen eigen bijdrage leerlingvervoer

26 januari 2011

Geen eigen bijdrage leerlingvervoer

SP raadslid Lilian Marijnissen sprak in de raadscommissie over het leerlingenvervoer. Al eerder heeft de SP aangegeven tegenstander te zijn van een eigen bijdrage voor ouders van kinderen met een beperking. De gemeente Oss vraagt nu geen eigen bijdrage en was ook niet voornemens dit te gaan doen in het stuk dat ter bespreking voor lag. Totdat echter onze kersverse wethouder Peters (CDA)in zijn eerste optreden in de commissie begon met te stellen dat er nieuwe cijfers waren die erop zouden duiden dat een eigen bijdrage, in tegenstelling tot eerder gemeld, wel financieel interessant zou zijn. Bovendien stond de wens voor een eigen bijdrage ook in het coalitieprogramma en was er een meerderheid voor. Wat een binnenkomer!

Voor de SP is leidend dat ieder kind, rijk of arm, gezond of ziek, dezelfde kansen verdient. Een eigen bijdrage omdat je kind een beperking heeft en daarom naar een speciale school moet, valt hier niet mee te rijmen. De PvdA gaf hier wel een heel bijzondere draai aan! Deze partij is ook voorstander van een eigen bijdrage ‘want het is al vreselijk genoeg als je een gehandicapt kind hebt, dan is het fijn als je hier zelf wat aan kunt bijdragen’. De wethouder bleef op een aantal belangrijke punten (bijvoorbeeld over het goed regelen van begeleiding bij het vervoer!) heel vaag en SP raadslid Lilian Marijnissen vroeg daarom met antwoorden te komen vóór de raadsvergadering. Daar komt de nota leerlingvervoer weer aan de orde. Tijdens de commissie werd er wederom ingesproken door een ouder van een meervoudig gehandicapt kind. Een indrukwekkend verhaal.