Een liberale wind door Oss

Een liberale wind door Oss

Lilian Marijnissen

Door Lilian Marijnissen

Oss heeft een nieuw college. Na jaren van meebesturen gaat de SP de komende drie jaar verder als oppositiepartij. Er is veel gezegd en geschreven over de rol van de SP. Daarbij ging het te vaak over personen en onvoldoende over de inhoud. Het opinieartikel in het Brabants Dagblad van 15 januari van VVD-er Robert Jan Steegman is daar een voorbeeld van. Die kritiek mag niet onbeantwoord blijven.

De laatste acht jaar heeft de SP eerst samen met VDG en later ook met de PvdA Oss bestuurd. Die sterke en stabiele coalitie is van grote betekenis geweest en heeft van Oss een echte stad gemaakt. Ook landelijk vielen de resultaten op. Het sociale beleid, het op gang brengen en houden van de woningbouw, uitgifte van bedrijfsterreinen, natuurontwikkeling, de integratie, ons jongerenbeleid en de bloei van het culturele leven hebben Oss op de kaart gezet. Meermaals is Oss daarvoor bekroond met prijzen.

De economische crisis treft alle gemeenten en heeft gezorgd voor een radicaal andere situatie in Nederland. Daar bovenop komen de miljarden aan bezuinigingen van het kabinet Rutte. Dit heeft niets te maken met ‘geldkranen die rijkelijk open hebben gestaan’ in Oss, zoals Steegman stelt. Een beschuldiging die hij onmogelijk kan staven. Voor de verkiezingen was al duidelijk dat Oss niet kon ontkomen aan stevige lokale bezuinigingen. De SP heeft voor de verkiezingen al aangegeven ook in moeilijke tijden bestuursverantwoordelijkheid te willen dragen.

In de verkiezingscampagne werden de verschillen tussen SP en VVD goed zichtbaar. De verkiezingen hebben voor verschuivingen gezorgd in de politieke verhoudingen. Rechts heeft gewonnen, maar de SP bleef de grootste partij. Ook behield de bestaande coalitie een werkbare meerderheid van 21 van de 37 zetels. Voortzetting van deze coalitie was absoluut mogelijk. Als grootste partij heeft de SP het initiatief genomen voor de vorming van een nieuw college. Al snel bleek dat VDG dolgraag de VVD aan de bestaande coalitie wilde toevoegen. De verschillen tussen de SP en VVD zijn groot. De maatschappijvisies van beide partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. Dat blijkt uit de daden van het huidige kabinet, maar ook uit het verkiezingsprogramma van de Osse VVD. Toch werd door de SP met open vizier de informatieronde gestart, met deelname van de liberalen. Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat de SP en VVD onoverbrugbaar ver uit elkaar liggen. Wij willen niet bezuinigingen op de zorg voor ouderen en gehandicapten, op culturele instellingen en het toekomstige minimabeleid. Uiteindelijk heeft de SP de conclusie getrokken dat de verschillen te groot zijn, maar vooral ook het vertrouwen ontbrak om met de VVD een college te kunnen vormen.

VDG bleef echter vasthouden aan de VVD. Na twee maanden onderhandelen heeft Oss nu een nieuw liberaal college van VDG, VVD, CDA en PvdA. Dus zonder de SP, de grootste partij. Nu alle rook rond de vorming van het nieuwe college is opgetrokken blijkt hoe terecht onze zorgen waren. Het coalitieakkoord van de nieuwe ploeg is weinig ambitieus, arm aan visie en ademt bovenal een liberale geest uit. Die liberale koers is een bewuste keuze, en vloeit niet (alleen) voort uit de Haagse bezuinigingen. De VVD is de ideologische motor van dit college, met een politiek van ieder voor zich, alles onder de noemer van de 'eigen verantwoordelijkheid'. Een lijn die heel slecht gaat uitpakken voor mensen die de crisis niet hebben veroorzaakt, maar wel zijn aangewezen op maatschappelijke solidariteit.

De SP had graag Oss in deze moeilijke tijden mede willen besturen. Dat zou betekenen dat ook wij dienden te bezuinigen. In het Brabants Dagblad van 30 december 2010 is onze 'bezuinigingslijst' gepubliceerd. Daaruit blijkt ook dat wij anders zouden bezuinigen, zonder het sociale en culturele beleid aan te tasten. En met visie op de toekomst, bijvoorbeeld als het gaat om het lot van mensen die zijn aangewezen op ondersteuning door de gemeente.

De SP zal de komende periode het college beoordelen op haar daden. Jules Iding gaf al aan dat de oppositie stevig zal zijn. Maar iedereen weet dat de SP in de politiek nooit op de man speelt, niet rancuneus is, maar de politieke strijd voert op basis van inhoud en argumenten. Dit in tegenstelling tot Robert-Jan Steegman en anderen uit de Osse politiek die er niet voor terug schrikken om Jules persoonlijk aan te vallen. Dat is heel kwalijk. Jules is iemand die zich al 30 jaar inzet voor Oss. Als burger, raadslid en een sterke en kundige wethouder. De stad en onze partij hebben veel aan hem te danken. Jules is niet iemand die krampachtig en kost wat kost wethouder wil blijven, hij zit niet vastgeplakt aan het pluche. Vanuit de oppositie zullen hij en de hele SP-fractie doorgaan met waar ze altijd mee bezig zijn geweest: het realiseren van onze idealen van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.