Eerste vergadering in nieuwe gemeentehuis

26 september 2010

Eerste vergadering in nieuwe gemeentehuis

GemeentehuisAfgelopen week vergaderde de commissie Wonen, Openbare Ruimte en Milieu voor het eerst in het nieuwe gemeentehuis. Voor SP-commissielid Adrie Geerts was het een bijzondere ervaring na vier jaar vergaderen in het voormalige waterschapsgebouw. 'Een prachtige zaal met een enorme vergadertafel. Je hebt bijna een verrekijker nodig om de mensen aan de overkant te kunnen zien. Maar gelukig is de geluidsinstallatie uitstekend, zodat je elkaar goed kunt verstaan'. De zaal is smaakvol ingericht, zonder overbodige luxe, net als de rest van het nieuwe gemeentehuis. In die zin past het goed bij het karakter van Oss.

De commissievergaderingen zijn bedoeld ter voorbereiding van de raadsvergadering. In de commissies vindt de inhoudelijke behandeling plaats. Doel is om tot een gemeenschappelijk standpunt te komen, zodat het in de Gemeenteraad als hamerstuk kan worden afgedaan. 'In Oss lukt dat meestal heel goed' zegt Adrie. 'Er zitten bekwame ambtenaren en degelijke wethouders. Daardoor is er meestal weinig aan te merken op de voorstellen'. Sommige partijen willen de gelegenheid nog wel eens aangrijpen om hun principes te onderstrepen en ook als SP'er wil ik af en toe laten horen waar wij voor staan, maar uiteindelijk worden we het meestal eens. Zo ook deze keer. 'Alle zes voorstellen die op de agenda stonden kregen uiteindelijk unannieme steun. Dat betekent dat ze als hamerstuk naar de raad kunnen en dat de gemeenteraad geen Poolse landdag wordt maar zich kan beperken tot de echt belangrijke politieke discussies'.