Dreigende ontslagen Organon: SP geschokt en kwaad over plannen

2 juli 2010

Dreigende ontslagen Organon: SP geschokt en kwaad over plannen

Als de berichten die nu over Organon in de pers verschijnen werkelijkheid worden, is dat een ramp. Op de eerste plaats natuurlijk voor de betrokken werknemers die hun baan verliezen. Maar ook de mensen die hun baan behouden zullen in onzekerheid blijven over de toekomst. Dit zijn de mensen die Organon opgebouwd hebben tot wat het nu is, een geweldig bedrijf. Velen van hen werken al tientallen jaren voor de grootste werkgever van Oss. Voor de Osse gemeenschap zal, als de plannen doorgaan, het ook een zware slag worden. Uit het verleden weten wij wat het voor een stad betekent als er opeens zoveel banen verdwijnen. In de jaren ‘70 hebben wij dat gezien met de massaontslagen bij grote werkgevers als Zwanenberg, Hartog, Philips en de tapijtsector.

zo was het

Reden tot kwaadheid is er zeker ook. Een goed en gezond bedrijf voor de helft sluiten omdat aandeelhouders nog meer winst willen is waanzin. Het laat zien dat het kapitalisme helemaal is doorgeschoten. Organon was altijd een Oss bedrijf, maar nu wordt er ergens in Amerika aan een knop gedraaid door mensen die niet eens weten waar Nederland ligt, laat staan Oss. MSD verviervoudigde haar winst in de laatste drie maanden van 2009 tot bijna vijf miljard euro. Blijkbaar is dat nog niet genoeg. Als je dat weet, begrijpt de SP de kwaadheid en onbegrip van de werknemers en andere inwoners van Oss helemaal.

zo werd het

Als politieke partij of gemeente heb je nauwelijks invloed op dit soort beslissingen. De SP pleit ervoor dat werknemers, vakbonden, gemeente en politiek de handen ineenslaan om onze regering tot daden te bewegen richting de Amerikanen. Paul Ulenbelt en Henk van Gerven, tweedekamer leden van de SP, hebben middels schriftelijke Kamervragen minister Donner opgeroepen in overleg te treden met de directie van MSD om ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen.

hoe lang nog?
Voor MSD zijn dollars belangrijker dan mensen

Nederland wil zich in de globaliserende wereld staande houden door middel van een focus op ‘onderzoek en ontwikkeling’. Wel, de plannen van MSD zijn daarmee niet te verenigen. MSD in Oss is een gezond bedrijf met toekomst. Dat willen wij graag zo houden.

Wilt u reageren? Graag! Dat kan via oss@sp.nl

De vragen die gesteld zijn aan Minister Donner