Veel verzet tegen verhoging waskosten

27 januari 2010

Veel verzet tegen verhoging waskosten

Momenteel voert de SP actie voor het terugdraaien van de verhoogde waskosten voor mensen in zorginstellingen van BrabantZorg. Deze zijn voor sommige bewoners van 70 euro naar 200 euro in de maand gegaan. In de straffe kou (we mochten niet naar binnen bij Vita Nova) reageerden de bewoners en hun familie zeer verontwaardigd over de verhoging en ze vulden meteen het actiestrookje in.

te hoge kosten voor de was
foto: Hans van der Poel

Naar aanleiding van de vragen die SP 2de Kamerlid Henk van Gerven gesteld heeft, antwoordde staatssecretaris Bussemaker o.a.:” Ik constateer dat de kosten die BrabantZorg bij een normaal waspatroon doorberekent veel hoger zijn dan de gemiddelde en maximumbedragen die naar voren komen uit het recente onderzoek van Research voor Beleid. Aan het onderzoek hebben 188 instellingen deelgenomen en 109 cliëntenraden. Uit het onderzoek komt naar voren dat de gemiddelde bijdrage voor wassen/stomen van ondergoed en kleding € 36 bedraagt. De hoogst gemeten bijdrage voor deze dienst bedroeg in het onderzoek € 78. In mijn brief van 23 juli 2009 heb ik wel aangekondigd om de grote verschillen in kosten van aanvullende diensten met de sector te bespreken. Op dit moment ben ik hierover met de sector in gesprek.”

Ook liet het bestuur van BrabantZorg via DTV weten in gesprek te willen met de SP. Ons voorstel zal zijn:

Een collectieve betaalbare regeling. Voor iedereen gelijk. De ene bewoner heeft (vervelend genoeg) vaker verschoning nodig dan een ander.

Bent u ook van mening dat deze regeling per direct teruggedraaid moet worden, laat het ons dan weten via het SP klachtenmeldpunt en mail naar oss@sp.nl

aktie tegen verhoging waskosten helpt