Aktie tegen verhoging waskosten helpt.

7 januari 2010

Aktie tegen verhoging waskosten helpt.

Klachtenmeldpunt blijft open. reageer hier

Het klachtenmeldpunt van de SP over de stijging van waskosten van 70 tot soms wel 200 euro in de maand, heeft nu al succes. De Raad van Bestuur van BrabantZorg heeft onlangs aktie ondernomen. Zij gaan het verschil in kosten van het afgelopen half jaar,vergoeden.

Lees hieronder een deel uit de brief die de bewoners van de verpleeghuizen hebben ontvangen.

“De afgelopen maanden hebben de waskosten al veel aandacht gekregen. Met ingang van 1 juli is de regeling gewijzigd. Voorheen betaalde iedere cliënt die via BrabantZorg de was laat verzorgen hetzelfde bedrag, namelijk het gemiddelde van alle cliënten.
Vanaf l juli worden per cliënt de werkelijke kosten in rekening gebracht. Dat betekent dat veel cliënten vanaf dat moment minder betalen,maar ook dat veel cliënten meer betalen. U behoort bij de laatste groep. De kosten voor u zijn gestegen en mogelijk zelfs heel fors gestegen. De zeer grote verschillen die er zijn, hebben iedereen,ook ons, verrast.

Omdat het zoeken naar alternatieven en het aanpassen daaraan de nodige tijd vraagt en omdat intussen de kosten voor u wel zijn opgelopen wil BrabantZorg u daarin tegemoet komen, Wij willen het verschil in kosten van het maandelijkse abonnement tot l juli en uw persoonlijke kosten tussen l juli en 31 december 2009 aan u vergoeden. Wij zien dit als een gebaar om een periode van gewenning te overbruggen. U ontvangt de rekening van december nog. Vervolgens zullen wij in januari-februari 2010 in een keer uitbetalen wat u in het tweede half jaar van 2009 meer heeft betaald.”

Mari-Anne MarijnissenMari-Anne Marijnissen over deze zaak: ”De SP vindt overigens dat de hele zaak natuurlijk gewoon moet worden teruggedraaid. We zijn voor een collectieve regeling. Mensen zijn allemaal verschillend maar wel gelijkwaardig. Het voorstel van de Raad van Bestuur om het wasgoed te verminderen in overleg met de patient en familie is van de zotte. Mogen mensen aub zelf bepalen hoe ze zich kleden op hun oude dag. En de ene oudere knoeit wat meer dan de ander. Moet diegene dan maar langer in vieze kleren blijven lopen? Laten we mensen op hun oude dag dat geven wat je zelf ook zou willen. Schoon en verzorgd eruit zien”.

Klik hier om de hele brief te lezen. (pdf)

Het klachtenmeldpunt blijft voorlopig nog open. Dus hebt u klachten over waskosten of anders, reageer via www.oss.sp.nl