Neutrale kunstgrasvelden

28 september 2009

Neutrale kunstgrasvelden

Capaciteitsprobleem bij sportclubs.

Henk van SchijndelEen aantal voetbalverenigingen en hockeyvereniging MHC hebben een capaciteitsprobleem. Zij komen velden en kleedkamers tekort om hun leden te goed laten sporten. Dat kan in het weekend zijn ( wedstrijden), maar ook doordeweeks (trainingen).

Andere verenigingen hebben velden en kleedkamers die zij niet optimaal gebruiken. Zij hebben dus accommodatie “over”. Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn dat verenigingen elkaars velden gaan gebruiken. Natuurlijk zal dit wel in goed overleg moeten gaan. In het onderwijs kennen we deze situatie al en worden de gebouwen voor meerdere doeleinden gebruikt .

Een competitie bestaat uit thuis-en uitwedstrijden. Je zou dan een paar van die thuiswedstrijden op een ander sportpark kunnen laten spelen.. Door te rouleren zou een aantal teams slechts een paar wedstrijden meer op een ander sportpark hoeven te spelen. Dit voorkomt dat zo’n elftal “vervreemdt” van de eigen vereniging. Tevens zou dit systeem het probleem van een eventuele ledenstop kunnen oplossen.

Om een aantal velden en kleedkamers extra aan te leggen bij verenigingen die nu een tekort hebben zou ideaal zijn ,maar dit is wel een hele dure oplossing en misschien binnen een paar jaar weer overbodig. Want dan is op een ander sportpark misschien weer een andere club uit haar jasje gegroeid. Vergelijk het met een school in een nieuwe wijk die groeit als kool, maar na een aantal jaren vergrijst de wijk en staan er lokalen leeg.

Wij gaan er vanuit dat de verenigingen in goed overleg met elkaar en met de gemeente kunnen komen tot een optimaal gebruik van alle accommodaties. Tijdens de laatste commissievergadering lanceerde SP raadslid Henk van Schijndel het idee om op een centrale plaats een of twee “neutrale” kunstgrasvelden aan te leggen , die dan door alle verenigingen kunnen worden gebruikt, die op dat moment een tekort hebben. Wethouder Chris Ermers zegde toe dit idee te bestuderen.