Alle partijen positief over SP-voorstel startersleningen

25 september 2009

Alle partijen positief over SP-voorstel startersleningen

Op 25 juni heeft de SP in de gemeenteraad voorgesteld om de geldleningen die de gemeente kan verstrekken voor starters op de woningmarkt ook open te stellen voor kopers van een bestaande woning. SP-wethouder Jules Iding is met dit idee aan de slag gegaan en heeft de gemeenteraad een voorstel voorgelegd. Dit voorstel is door alle politieke partijen positief ontvangen en zal binnekort officieel worden bekrachtigd.

Wie komt in aanmerking voor een starterslening?
De starterslening is bedoeld voor mensen die voor het eerst een huis kopen en van wie het inkomen onvoldoende is om de hypotheek rond te krijgen. Het huis mag niet meer kosten dan 225.000 euro. De starterslening bedraagt maximaal 20 % van de verwervingskosten. De rest moet bij de bank worden geleend. Beide leningen samen moeten onder de Nationale Hypotheekgarantie vallen.
Voordeel van de starterslening is dat de eerste 3 jaar geen rente hoeft te worden betaald en dat de starter de financiering makkelijker rond kan krijgen. Meer informatie staat op de site van de gemeente Oss.

Waarom steunt de SP de startersleningen?
Voor starters op de woningmarkt en met name ook voor jongeren is het op dit moment bijzonder moeilijk om aan een geschikte woning te komen. Er zijn te weinig betaalbare huurwoningen en de koopwoningen zijn voor de meeste jongeren onbereikbaar. In Oss doet de SP er alles aan om te zorgen dat er zo veel mogelijk betaalbare huur- en koopwoningen worden gebouwd. Maar daarmee lossen we de problemen nog niet op. Daarvoor is een ander beleid nodig van de regering in Den Haag. Om de jongeren toch een handreiking te bieden is de starterslening een goed instrument. Het geeft net het zetje wat nodig is om de zaak rond te krijgen.
De SP vind het belangrijk dat ook kopers van een bestaande woning voor een starterslening in aanmerking komen. Daardoor wordt de woningmarkt namelijk van onder af vlot getrokken. Bovendien kunnen jongeren zorgen voor nieuw elan in wijken die in de jaren '70 zijn gebouwd.