Regionaal offensief gevolgen economische crisis

28 juni 2009

Regionaal offensief gevolgen economische crisis

Chris ErmersFonds van 1,5 miljoen

Het streven is geen enkele jongere, in de leeftijd tot 27 jaar, thuis te laten komen zitten.

Vandaar dat we inzetten op doorleren of opnieuw naar school, samen met het vinden van betaald werk, uiteraard. Daar gaan we voor als regio,’ vertelt SP wethouder Sociale zaken Chris Ermers. Hij heeft het initiatief genomen voor het instellen van een regionaal fonds, bedoeld om dergelijke acties te ondersteunen.

Intussen hebben de collega-portefeuillehouders van de 13 gemeenten in de regio Noordoost-Brabant het fonds omarmd en ligt er 1,5 miljoen euro op de plank. De regionale aanpak maakt het mogelijk dat de Provincie Brabant en het UWV-Werkbedrijf het bedrag door co-financiering verhogen.

Chris Ermers: ‘Mocht scholing of betaald werk niet lukken, dan kan het fonds een aanzet geven voor leerwerktrajecten of maatschappelijke participatie. Het is van belang om de jongeren actief te houden. We kijken ook naar aantoonbaar goede initiatieven in andere regio’s om die in Noordoost- Brabant in te zetten.’

Voortrekkersrol

Oss vervult een voortrekkersrol in de bestrijding van de gevolgen van de economische crisis. Ermers sluit met het fonds aan op landelijke initiatieven om de positie van jongeren op de arbeidsmarkt te verstevigen. ‘Ook in Oss en omstreken zal de economie slechter worden. Dat zal vooral jonge mensen treffen die nog maar kort aan het werk zijn. Vaak op tijdelijk contract of via een uitzendbureau. Het gevaar bestaat dat deze groep de aansluiting met de arbeidsmarkt mist wanneer ze niet snel opnieuw aan de slag komt. Hetzelfde risico loopt een deel van de jongeren dat na hun eindexamen de school verlaat.’

Gezamenlijk offensief