Jan Marijnissen als gastconservator voor museum TwentseWelle

8 juni 2009

Jan Marijnissen als gastconservator voor museum TwentseWelle

Donderdag 18 juni opent Henk van der Kolk, voorzitter FNV Bondgenoten, in TwentseWelle de tentoonstelling ‘Jan Marijnissen & De meisjes van de fabriek’. Een bijzondere tentoonstelling in twee delen. De keuze van gastconservator Jan Marijnissen vertelt in deze tentoonstelling over de dagelijkse strijd om het bestaan van de Twentse fabrieksarbeider tussen 1900 en 1950. Meisjes van de fabriek, de fototentoonstelling van het Nationaal Archief, sluit hierbij aan met zwart-wit foto’s die door de Arbeidsinspectie gemaakt zijn in diezelfde periode.

Jan en de meisjes

De keuze van Jan Marijnissen
“Arbeid is de bron van alle welvaart”, dat zegt Jan Marijnissen in een van zijn films op de tentoonstelling. De Twentse fabrieksarbeiders verdienden rond 1900 ondanks hun lange werkweek net genoeg om van te leven; en vaak zelfs dat niet. Langzamerhand kwamen zij in verzet tegen de uitbuiting door de fabrikanten. Ze richtten de eerste vakverenigingen op, weliswaar verzuild, maar toch. Er volgden grote en beruchte stakingen, die landelijk veel aandacht kregen. Twente geldt dan ook als de bakermat van de moderne vakbeweging.

Hoe uiteindelijk rond 1950 de welvaart toch bereikbaar werd voor de arbeiders is de leidraad in de tentoonstelling.

In verschillende films vertelt Jan Marijnissen over de sociale en economische omstandigheden van de arbeiders. De films zijn aangevuld met historisch beeldmateriaal en met de keuze van gebruiksvoorwerpen van arbeiders, die Jan Marijnissen heeft gemaakt in de collectie van TwentseWelle. Een deel van de tentoonstellingsruimte is zo ingericht dat het publiek zelf kan ervaren hoe het voelt om geestdodend of zwaar werk te moeten doen. Bijvoorbeeld met de hand jutezakken naaien, zoals vroeger fabrieksmeisjes van amper 10 jaar dag in dag uit moesten doen, minstens 25 tot 30 stuks per dag. Of zo’n zware katoenbaal tillen, of eindeloos weversknoopjes maken.

Meisjes van de fabriek
De fototentoonstelling “Meisjes van de fabriek” toont de omstandigheden waaronder vrouwelijke arbeiders in de eerste helft van de 20ste eeuw hun werk in de fabrieken moesten doen. Soms waren deze arbeidsters nog heel jong; bijvoorbeeld de meisjes die elke dag in een benauwde en stoffige ruimte urenlang stonden te strijken. Maar er werkten ook oudere vrouwen en moeders die wel gedwongen waren in de fabriek te werken om het karige loon van hun man aan te kunnen vullen. De tentoonstelling laat veel van deze vrouwen in verschillende fabrieken zien. Als aanvulling presenteert TwentseWelle de werkkleding van de Twentse fabrieksarbeidsters.

De tentoonstelling is te zien voor publiek van 19 juni t/m 13 september 2009

Kijk ook hier!