Het Gilde en wijkpark De Strepen

16 juni 2009

Het Gilde en wijkpark De Strepen

In de raadscommissie is de lokatiekeuze van het Gilde aan de orde geweest. Het Gilde dat nu nog is gevestigd op een tijdelijke lokatie moet vanwege de uitbreiding van de Horzak 2 verhuizen. Een mogelijke nieuwe locatie voor het gilde is De Strepen. Een aktiegroep, bestaande uit bewoners en gebruikers van het park, is hier op tegen. Albert Arends (SP) was in zijn betoog heel duidelijk en zei het te betreuren dat er geen overleg heeft plaatsgevonden tussen de aktiegroep en het Gilde. We zijn ervan overtuigd dat dit de discussie tengoede was gekomen. Jammer. Als SP hebben we gesproken met Het Gilde en met vertegenwoordigers van de aktiegroep.

Arends distantieerde zich van de toon die is gezet in diverse artikelen in het Brabants Dagblad waarin zowel de burgemeester als de wethouder vriendjespolitiek werd verweten. Dat laatste hebben we op voorhand bestreden. Het is een zaak die aan het college is en waarin het college ongevraagd een advies kan geven.

Het siert het college dan ook, mede gezien het aantal handtekeningen van de tegenstanders, dat het nu wel in de commissie is behandeld en dat er een uitgebreid onderzoek heeft plaatsgevonden naar diverse lokaties. Als je dan de lokaties naast elkaar legt, konden we als SP niets anders doen dan constateren dat de Strepen de beste lokatie is, mede gezien de mogelijkheden die dit terrein biedt.

In het gesprek met de tegenstanders werd ons duidelijk dat zij met dit advies niet konden leven. Onvermijdelijk vervolg is dan de gang naar de rechter. De aktiegroep beweert niets tegen het Gilde te hebben maar zijn tegen de aantasting van "hun" park en hebben dit voorzien van 500 handtekeningen.

Wij als SP betreuren dit ten zeerste. Het Gilde is niets meer dan een vereniging die een plaats verdient om haar aktiviteiten te kunnen realiseren.
De SP heeft het college dan ook geadviseerd om nogmaals te proberen om in overleg met de partijen te komen tot een aanvaardbare oplossing voor beiden. Men zou dan kunnen denken aan beperkingen die het Gilde kunnen worden opgelegd. Komt men er dan nog niet uit dan mag het college doorgaan met de voorbereidingen tot verplaatsing van het Gilde.

Als alternatief werd o.a. een terrein bij de Geffense Plas genoemd, maar hier zaten zoveel beperkingen op dat dit niet meer aan de orde was.
Opvallend was wel dat tijdens de schorsing vele betogers zeiden het niet eens te zijn met de manier van handelen van de aktievoerders.

Hoe het ook zei,de Sp heeft zonder vooroordelen beide partijen gehoord, is ter plekke wezen kijken en heeft bovenstaand advies aan het college gegeven.