Herperduin komt tot leven

15 juni 2009

Herperduin komt tot leven

Op een mooie zondagochtend begin juni waren zo'n 35 geïnteresseerden naar het motorcrosscircuit Nieuw-Zevenbergen getrokken. Niet om te crossen, maar om te horen hoe het met de bosomvorming staat. Want het is al weer een hele tijd opvallend stil rond dit onderwerp. Onder de aanwezigen veel mensen die regelmatig in Herperduin gaan wandelen of fietsen, leden van de dorpsraad, een paar SP-ers en verder enkele deskundigen op het gebied van bosbouw, ecologie en natuur.

Herperduin

Een lid van Bosgroep Zuid gaf een korte toelichting op de ontstaansgeschiedenis van Herperduin en het waarom van bosomvorming. Men wil meer variatie in het bos en vooral meer leven. Opvallend is dat voor dat leven dood hout nodig is. Zowel bovengronds als ondergronds en liefst dikke stammen en stronken. Dat is een walhalla voor allerlei insecten en daarvan profiteren weer allerlei vogels en kleine zoogdieren. Bovendien kunnen ze er schuilen en nestelen.

Tijdens de wandeling liet hij het grote verschil tussen 'oud bos' en 'nieuw bos' zien. Het nieuwe bos was opvallend groen en de bomen die vier jaar geleden waren omgeduwde blijken grotendeels overwoekerd met jonge dennen, eiken, berken en Amerikaanse vogelkers. Die laatste soort is overigens ongewenst en kan heel goed bestreden worden door beweiding met pony's. Dat gaat binnenkort dan ook gebeuren.

Er is een ander voordeel van de omgeduwde bomen dat ze schuilgelegenheid bieden voor vogels en zoogdieren. Daardoor zijn recreatie en natuur beter te combineren. Goed om te horen, want Herperduin is er niet alleen voor de natuur, maar vooral ook voor de honderden mensen die er gaan wandelen, fietsen, trimmen, mountainbiken of paardrijden.

Door de vele vragen en vooral door het enthousiasme van onze gids om ons alles te laten zien liep de excursie flink uit. Niet erg, want het was een heel leerzame ochtend en voor herhaling vatbaar.