Kleinschalig wonen voor dementerenden

5 mei 2009

Kleinschalig wonen voor dementerenden

Mari-Anne Marijnissen
Naar aanleiding van de behandeling van de visie wonen, welzijn en zorg in de wijk tijdens de raadscommissie bleek dat initiatieven t.a.v. kleinschalige woonvormen op korte termijn niet gerealiseerd zullen gaan worden. De SP fractie stelt hierover dan ook vragen aan wethouder Hoeksema.

Een kleinschalige woonvorm in eigen wijk of buurt is bijvoorbeeld 6 of 8 mensen in een huis met ieder een eigen kamer en een gezamenlijke huiskamer, samen koken en boodschappen doen. Altijd dezelfde verzorgende in huis die uitgaat van de behoefte en mogelijkheden van de bewoners.

Deze woonvormen zijn niet duurder dan grote verpleeghuizen. Men maakt minder kosten voor administratieve en ondersteunende diensten en verzorgenden hebben veel ruimte om hun werk zelf in te delen, en dat bespaart op management. Er wordt minder gebruikt gemaakt van onrustmedicatie aangezien de huiselijkheid een rustgevend effect heeft op de bewoners. Omdat de lijnen kort zijn kan het personeel beter overleggen met familie en zo gezamenlijk zorgen voor optimale zorg. Ook voor de mantelzorgers is dit een uitstekende woonvorm. De mogelijkheid om oud te worden in je eigen buurt is een aangenaam vooruitzicht voor veel ouderen.

Overal elders in het land zijn al kleinschalige woonvormen en zullen de komende jaren nog meer ontwikkeld gaan worden. Ze zijn succesvol en naar tevredenheid van bewoners en verzorgenden gerealiseerd. Oss kan hierin niet achter blijven.

Staatssecretaris Bussemakers schrijft aan de 2e Kamer, naar aanleiding van de Motie van Agnes Kant (SP), dat zij kleinschalig wonen voor mensen met dementie wil stimuleren omdat dit bijdraagt aan de behoefte aan diversiteit in wonen, met nadruk op kleinschalige woonvormen in de wijk.De Staatssecretaris heeft voor het stimuleren en realiseren van kleinschalige woonvormen 80 miljoen beschikbaar gesteld.

Wij betreuren het zeer dat er in onze regio nog geen kleinschalige woonvormen zijn gerealiseerd en dat dit op korte termijn niet zal gebeuren. Diversiteit in wonen is in Oss zeer beperkt waar het gaat om hulpbehoevende ouderen en met name dementerende mensen.

De SP vraagt dan ook :
* in overleg te gaan met zorgaanbieders en hen te stimuleren om op korte termijn met plannen te komen om kleinschalige woonvormen in de wijk/kern voor dementerende mensen te realiseren om de diversiteit in wonen te vergroten.

* mogelijkheden te onderzoeken of zorgaanbieders van buiten onze regio die ervaring hebben met dergelijke woonvormen, deze te realiseren in onze gemeente wanneer zorgaanbieders in onze regio dit niet kunnen/willen realiseren.