ROOD Oss in actie voor OV voor het MBO

8 april 2009

ROOD Oss in actie voor OV voor het MBO

RoodAanstaande donderdag 9 april is ROOD afdeling Oss, de jongerenorganisatie van de SP, van 11.00 – 13.00 uur te vinden op ROC de Leygraaf, locatie Euterpelaan. ROOD haalt hier op ludieke wijze handtekeningen op onder MBO’ers voor een OV-jaarkaart voor álle studenten.

MBO'ers krijgen pas vanaf hun achttiende een OV-jaarkaart waarmee gratis gereisd kan worden in het openbaar vervoer, terwijl HBO’ers deze OV-jaarkaart wél vanaf hun zestiende krijgen. Totdat ze 18 worden mogen MBO'ers dus zelf opdraaien voor treinkaartjes en strippenkaarten. MBO'ers laten daarom soms hun studiekeuze afhangen van de reiskosten, en ROOD vindt dat de dikte van je portemonnee nooit mag bepalen of je jouw studie naar keuze kunt volgen. Daarom vindt ROOD dat elke MBO'er recht heeft op een OV-kaart en haalt ROOD donderdag 9 april handtekeningen op onder MBO’ers in Oss. Ook zal steun gevraagd worden voor de actie aan de voorzitter van het College van Bestuur van de Leygraaf, Marc Veldhoven.