Veilig ophalen en wegbrengen van treinreizigers

5 maart 2009

Veilig ophalen en wegbrengen van treinreizigers

Wethouder Jules Iding heeft woensdag de aftrap gegeven voor de nieuwe Kiss & Ride-strook aan de Gasstraat bij het Centraal Station. De nieuwe strook moet ervoor zorgen dat het ophalen en wegbrengen van treinreizigers veiliger en makkelijker wordt. De Kiss & Ride-strook wordt aangelegd door de NS op verzoek van de gemeente Oss en Schering-Plough. De nieuwe strook is een aparte keerlus zonder slagbomen, waarvoor geen betaalkaart meer nodig is.

De eerste stenen worden gelegd

Iding legde symbolisch het eerste rijtje tegels met Iris van Dinther (PvdA) en Albert Arends (SP). In april vorig jaar zaagden deze politieke partijen de slagbomen van de parkeerplaats door om aandacht te vragen voor de onveilige verkeerssituatie in de Gasstraat. ”De Kiss & Ride-strook is een hele verbetering”, zegt Van Dinther. Ook Arends is heel blij dat de strook er komt. Iding verwacht dat de Kiss & Ride-strook over twee weken klaar is.

De aanleg van de strook lijkt het begin van een complete metamorfose te zijn. De komende jaren wil de gemeente de stationsomgeving ingrijpend veranderen. Het stationsgebouw moet nodig onder handen worden genomen. Ook hoopt de gemeente meer bedrijven naar het stationsgebied te lokken. Iding: ”Het station moet de toegangspoort van een mooi centrum worden. Oss moet een station krijgen dat bij de stad hoort. Als mensen hier uitstappen, moeten ze niet denken in wat voor dorp ze nu weer zijn uitgestapt.”