Algemene beschouwingen: maatregelen in crisistijd

26 maart 2009

Algemene beschouwingen: maatregelen in crisistijd

Onlangs werden de jaarlijkse algemene beschouwingen van de gemeente Oss gehouden. De SP pleitte bij monde van Paul Peters voor vier speerpunten die in deze crisistijd centraal moeten staan bij het gemeentelijk beleid.

SP-fractievoorzitter Paul Peters opende zijn bijdrage met de constatering dat we te maken hebben met een wereldcrisis, die de gemeente Oss vanzelfsprekend niet kan oplossen: ons past bescheidenheid. Gelukkig staat Oss er door de bank genomen goed voor. Financieel is Oss op orde. De gemeente kent geen verpauperde wijken of scholen, ons sociale beleid is stevig, er zijn veel goede voorzieningen op allerlei terreinen zoals sport. De Ossenaren zijn over het algemeen tevreden zijn, zo blijkt ook uit de grote SP-enquete die onlangs gehouden is.
Dat gezegd hebbende, noemde Peters vier zaken die naar mening van de SP door de gemeente gedaan moeten worden in deze crisistijd.

• 1. Een kritische analyse maken van de inkomsten en uitgaven. Waar kan het wat minder, waar kunnen investeringen naar voren gehaald worden, door bijvoorbeeld gebruik te maken van rijks- en provinciale subsidies. Het gaat dan vooral om infrastructuurprojecten en bouwprojecten.
  • 2. Zorgen dat bij het verdwijnen van banen, mensen van werk naar werk kunnen. En voorts dat schoolverlaters zo snel mogelijk naar werk kunnen.
  • 3. De solidariteit waarborgen met de mensen die toch tussen de wal en het schip dreigen te vallen. Het beroep op uitkeringen, bijstand en schuldhulpverlening zullen toenemen.
  • 4. Bestuurlijk eensgezind naar buiten treden. Het wordt een moeilijke tijd, maar er is altijd licht aan de horizon. Een gemeentebestuur dat in deze tijd rollebollend over de straat is niet in staat om vertrouwen te wekken.
  • Peters rondde zijn bijdrage af met een pleidooi voor een eendrachtige koers van het gemeentebestuur en een reële opstelling van alle politieke partijen: de Osse inwoners hebben geen behoefte aan illusiepolitiek.

De volledige tekst van de SP-fractiebijdrage vindt u hier