Speeltuin Elckerlyc in Oss is voor en van iedereen

9 juni 2008

Speeltuin Elckerlyc in Oss is voor en van iedereen

Nee, dat het dergelijke vormen aan zou nemen, had ze niet verwacht. Maar nu het zover is, denkt ze hardop verder. "Een betere samenwerking met de kinderboerderij zou bijvoorbeeld hartstikke mooi zijn. Nu zijn 't nog twee losse elementen, maar dit idee is toekomstmuziek."

Bestuursleden Ad Schoenmakers, Wim van Dorst en Mari-Anne Marijnissen
Foto: Chris van Cromvoirt

Bestuursleden Ad Schoenmakers, Wim van Dorst en Mari-Anne Marijnissen.

Mari-Anne Marijnissen (56) viert zondag het vijftienjarige bestaan van 'haar' speeltuin Elckerlyc in Oss. Begin jaren negentig staat ze aan de oorsprong van het huidige kinderparadijs. Gewoon, omdat er op dat moment in Oss niks is voor de basisschoolgaande stadsjeugd. Op wat 'ouwe rotzooi' na dan. Ouders moesten met hun kroost naar 't Heike in Nuland, om daar het nodige vertier te zoeken.

Reden genoeg voor Marijnissen om, samen met andere enthousiastelingen uit de Osse SP-afdeling, het initiatief te nemen. De partij vindt het belangrijk dat kinderen in hun eigen omgeving kunnen spelen. "Uit een enquête bleek dat ook de inwoners vóór een speeltuin waren. Dat was voor ons 't sein om actie te ondernemen. Omdat de gemeente niet meteen meewerkte, is de SP zelf aan de slag gegaan."

Er wordt een bestuur gevormd, dat leiding geeft aan de Stichting Speeltuin Elckerlyc. En wat direct opvalt, is de enorme steun vanuit de Osse bevolking. Tientallen vrijwilligers melden zich om te helpen bij de opbouw, op het toegewezen terrein aan de Anna van Schuurmanstraat in de wijk Ruwaard. Elckerlyc, dat letterlijk 'iedereen' betekent, doet de naam direct eer aan.

Ook nu nog is de betrokkenheid bij de speeltuin groot, weet bestuurslid Wim van Dorst (50). "Toen 'n jaar of vier geleden een flinke hoeveelheid hout van het terrein werd gestolen, bleek dat eens te meer. We kregen ontzettend veel steun en dat doet natuurlijk goed. Ook de sociale controle van omwonenden is groot. Als er iets gebeurt rondom het terrein, wordt er direct gebeld."

Ondertussen is de buurt van de Elckerlyc, ook een stuk opgeknapt. De oude flats aan de Schaepmanlaan hebben plaatsgemaakt voor moderne appartementen, en kinderboerderij Elzenhoek is bezig met allerlei vernieuwingen. Dit alles doet ook de speeltuin goed en het bestuur denkt in de toekomst nog meer van elkaars faciliteiten gebruik te kunnen maken.

Met zo'n 35.000 bezoekers per jaar heeft 't méér dan enkel een stadsfunctie en lijkt het duidelijk dat de speeltuin 'leeft'. Festivals, schoolreisjes, kinderfeestjes en het maken van bruidsfoto's: zowat alles gebeurt er.

Elckerlyc

Het unieke aan de Elckerlyc zijn de toestellen, die in Middeleeuwse sfeer zijn gemaakt. Geen traditionele glijbaan of wipkip, maar iets speciaals. De kastelen en boten zijn eigenhandig gebouwd door de 50-jarige Ad Schoenmakers, tevens bestuurslid van de stichting. "En ik zit nog vol met ideeën. Zo zou ik graag een toestel voor gehandicapten zien. Dat zou echt een toegevoegde waarde zijn."

Ondanks het succes, moet de speeltuin blijvend 'op de kleintjes letten'. Jarenlang is er gespaard voor de grote opknapbeurt van vijf jaar geleden en ook nu wordt er weer geld apart gelegd. Dat is bedoeld voor de vólgende renovatie, over een jaar of vijftien. Het bestuur, nog steeds hoofdzakelijk SP'ers, hoopt dat de gemeente in de toekomst wat guller de portemonnee trekt.

Dat de Elckerlyc zo'n goede naam heeft, doet Marijnissen plezier. "'t Was ons doel om kinderen goedkoop te laten spelen, en da's gelukt. Je ziet de jeugd steeds stijver en dikker worden, dus het is belangrijk dat ze bewegen. Dat kan hier."

Bron: Brabants Dagblad