Osse reacties op het vertrek van Jan Marijnissen als fractievoorzitter

21 juni 2008

Osse reacties op het vertrek van Jan Marijnissen als fractievoorzitter

Mari-Anne Marijnissen (echtgenote):

Het is goed zo. Jan is nu gezond en dat wil ik graag zo houden. Ik ken hem vanaf zijn 17 en al die tijd heeft hij ziel en zaligheid in de SP gelegd. Wat wij in al die jaren al niet meegemaakt hebben daar kan ik een boek over schrijven. Verguisd en geroemd. Maar als je nu de kranten leest over zijn vertrek ben ik toch wel heel trots.

Alessandro de Marco (ijssalon Venezia) :

Ik denk dat het voor de SP wel moeilijk wordt, als ze Jan Marijnissen als frontman moeten missen. Het zijn hele aardige mensen, ze komen hier altijd voor een ijsje of kopje koffie.

Marie-Therese Janssen (medewerkster SP Hulpdienst):

Dat was even schrikken in Oss. Het boegbeeld van de SP gaat stoppen. Iedereen hoopte natuurlijk dat hij nog heel lang zou blijven. De verkiezingen hebben aangegeven dat er veel vertrouwen is in het vervolg van de SP. Jan zal zeker zorgen voor een goede opvolging. Met veel vertrouwen gaan we de komende periode dan ook tegemoet. We hebben ook de wetenschap dat hij op de achtergrond meedenkt.
Jan, bedankt voor alle het goede voor de SP en succes met in je nieuwe levensfase

Gianni Arpa (Pizzeria Brigantino):
Ik denk dat het goed is dat Jan het rustiger aan gaat doen. Uitstraling, dat is het. Wat je vervolgens zegt, maakt niet eens zoveel meer uit. Jan heeft dat

Wim van Dorst ( SP raadslid ) :
Jan heeft de SP in Oss en in het land groot gemaakt. We hebben veel aan hem te danken maar zoals Jan Marijnissen het zelf formuleert, ik heb de kar zeer lang getrokken, maar de kar is nu zo groot geworden, dat die het zelf wel kan.

Jules Iding (SP wethouder Oss) :
Jan Marijnissen is het prominente gezicht van de SP dat niet gauw vergeten zal worden. Zijn grote verdiensten voor de partij worden alom gewaardeerd. Overal liep en loopt Jan voorop, bij acties, bij het verdiepen van het gedachtengoed, bij het uitzetten van de koers, bij het opleiden van het partijkader, bij het enthousiasmeren van de leden. Zijn energie, werklust en doorzettingsvermogen leken geen grenzen te kennen. Ik heb er veel respect voor dat Jan nu zelf zijn grens getrokken heeft, in het belang van zijn gezondheid. Ik weet zeker dat de partij nog lang dankbaar gebruik kan maken van zijn zijn wijsheid en inspiratie.

Harry Vervoort ( 92 jarige buurman Floraliastraat):
Het is wel beter voor zijn gezondheid, anders wordt hij nooit zo oud als ik.

Henk van Schijndel (raadslid SP):
In 1994 kwam Jan in de Tweede Kamer als volslagen onbekende politicus

14 Jaar later stopt hij als fractievoorzitter van de S.P. en is een van de meest bekende politici in de naoorlogse geschiedenis van de Nederlandse parlementaire democratie. Als het logo van de S.P. niet in de Osse canon thuis zou horen, dan zou de mens Jan Marijnissen daarin zeker vermeld dienen te worden. Marijnissen heeft laten zien dat een integere, bevlogen politicus, mensen kan binden, boeien en inspireren gedurende lange tijd. Het krediet dat hij al die jaren opbouwde, werd in 2006 verzilverd met 25 zetels in de Tweede Kamer en maakte de S.P. een factor van betekenis.

Ofschoon deelname aan het kabinet Balkenende 4 onmogelijk bleek, zat de partij wel degelijk aan de onderhandelingstafel en zorgde ervoor dat het regeringsakkoord geen duplicaat werd van de eerste drie kabinetten Balkende. Van een politieke SPlinter tot een macht die er toe doet, dat werd de SP door toedoen van die gewone jongen uit Oss

Inge Ulijn (buurtbewoonster):
We hadden een paar jaar geleden maandenlang een politiepost voor en achter het huis ,toen Pim Fortyn was vermoord Maar verder merkte je aan niets dat Jan Marijnissen landelijke lijsttrekker was, ze zijn altijd heel gewoon gebleven.