Oss spreekt zich 19 juni uit over buur Lith

9 juni 2008

Oss spreekt zich 19 juni uit over buur Lith

Daags nadat de commissie Van Homelen de gemeente Lith maandag heeft geadviseerd om Oss als herindelingspartner op te zoeken, schrijft de gemeente Oss donderdag 19 juni uit om met de commissie Bestuur, Organisatie en Bedrijvigheid te praten over herindeling met Lith.

Op 3 juli neemt de Osse gemeenteraad er een besluit over.

Burgemeester Klitsie zegt dat heel belangrijk voor Oss is geweest dat een grote meerderheid van de Lithse bevolking -83 procent gemiddeld- heeft aangegeven naar Oss te willen. "Daar kun je niet met je rug naar toe gaan staan."

Maar de eigen ambities van Oss moeten overeind blijven. "Wij liggen op koers en dat moet zo blijven. Onze burgers moeten we ook een plekje geven in dit proces, want het gaat om de hele gemeente. We denken er nog over na hoe we dat zullen doen." Hij wijst erop dat het herindelingsvoorstel ter inzage komt te liggen. "Dan kunnen burgers hun commentaar geven."

"Inwoners van Lith moeten het gevoel krijgen dat ze welkom zijn. Ik span me in voor vergroting van onze gemeente. We hebben laten zien dat we het kunnen."

Klitsie zegt dat de herindeling de Osse burgers geen extra geld mag kosten. "En we hopen op voldoende steun van de provincie om het voor elkaar te boksen."

Van de Osse fracties over de mogelijke komst van Lith reageerde het CDA uiterst enthousiast. De SP stelde zich gereserveerd op. Fractievoorzitter Paul Peters: "Het overgrote deel van Lith wil naar Oss, daar moet je heel serieus naar kijken. Het is ook een kwestie van onderhandelen. Je moet zéker de intentie uitspreken om te kijken of je eruit kunt komen. Maar er is ook een hoop geld mee gemoeid. Voor Lith scheelt het per inwoner ongeveer 200 euro aan lastendruk. Van samenwerking mogen mensen in Oss absoluut niet slechter worden. Het mooist is als ook Ossenaren er op vooruitgaan." Peters besluit te zeggen dat bij herindeling niet alleen emoties leidinggevend moeten zijn.

Het Bossche college bracht gisteren de persverklaring uit dat Gedeputeerde Staten de Lithse herindeling breder moeten trekken en ook naar de lijn Den Bosch-Oss moeten kijken. Anders gezegd: ook de gemeente Maasdonk zou bij herindeling betrokken moeten worden.