’Verschillen vechten we uit aan keukentafel’

17 april 2008

’Verschillen vechten we uit aan keukentafel’

HEESCH - Het is zondag 13 april weer tijd voor Zout. De presentatie van dit politieke café ligt al jaren in handen van Leo en Stijn Steenbakkers en al even zoveel jaren is het elke zondagmiddag volle bak. De twee presentatoren hebben in die jaren ieder hun eigen stijl ontwikkeld. Vaak weten ze Haagse politici uitspraken te ontlokken die zij anders niet zo gauw zouden doen. Voor het duo een grote motivatie om door te gaan op de ingeslagen weg.

Zout
Leo en Stijn Steenbakkers

Leo is er vanaf het begin, eind 1999, bij betrokken. ”Volgend jaar maken we al weer de honderdste Zout! Het is het langstlopende en drukstbezochte politieke café in ons land.” Stijn is aangeschoven bij de 36ste aflevering. Dat was met Jort Kelder. ”In het publiek zat Georgina Verbaan, het was een van de eerste keren dat ze samen in het openbaar verschenen. De halve zaal was druk in de weer met mobieltjes!” Het was geen bewuste keuze om samen te gaan werken. Leo: ”Nee, niet echt. Ik presenteerde het programma eerst met professionele journalisten, maar de een na de andere stopte er weer mee. Toen dacht ik: ’Wat nu?’” Stijn (met een grote grijns): ”Hij had het er thuis over en toe zei ik, niet gehinderd door enige zelfkennis: ’Nou, dan doe ík ’t toch!’ Leo (eveneens lachend): ”En dat gaat prima. Er werkt een heel team van vrijwilligers aan Zout. Wij dragen wel kandidaten aan, maar de redactie maakt de keuze en benadert ze. Zij zoeken ook informatie voor ons. Daarna maken wij het draaiboek; wij hebben de eindredactie.” Stijn: ”Lezen doen we ook heel veel. We repeteren altijd de dag ervoor, tot we het min of meer van buiten kennen.” Leo: ”De vragen zijn bedoeld als back-up. Vaak maait de gast het gras voor onze voeten weg, maar Stijn en ik zijn heel goed op elkaar ingespeeld.” Stijn: ”Een half woord is soms al teveel, haha; een blik of klein gebaar is al genoeg. Natuurlijk zijn we het niet altijd eens met elkaar, maar onze meningsverschillen vechten we altijd aan de keukentafel uit.”

Ook al heb je je goed voorbereid, het is altijd maar afwachten hoe een middag verloopt.
Leo: ”Soms rijden we naar de Groene Engel en denken we: ’Het wordt helemaal niets vandaag’. Maar dan pakt het toch goed uit en wordt het een pareltje.” Stijn: ”Een gesprek is altijd een wisselwerking. Het is nog steeds spannend, soms komen we met een kletsnatte rug thuis.” Leo: ”Het is tópsport!” Zout heeft veel aanzien in Haagse kringen, het duo heeft vaak enthousiaste politici aan tafel. Leo: ”En toch kent niet iedereen Zout. Frits Barend bijvoorbeeld. Hij dacht een babbeltje te houden in een café, maar het onderwerp was Israel en er ontstond een felle discussie. Naderhand kregen we een compliment van hem. ’Ik heb het onderschat, jullie hebben prima werk geleverd’, zei hij.”

Bron: Weekblad Regio Oss