Ruimte voor veldsporten

15 maart 2008

Ruimte voor veldsporten

sport Op verzoek van de SP fractie zijn de planningsnormen van de veldsport accommodaties aan de orde gesteld. In diezelfde vergadering kwam ook het gezondheidsbeleid in Oss aan de orde. Daarin werd o.a. gesteld dat in Oss in vergelijking met andere steden, de inwoners gemiddeld te dik zijn en ongezonder leven.Om dat voor de komende jaren te verbeteren moesten kinderen en ook de ouderen gestimuleerd worden om meer te bewegen o.a. door middel van sport.

Bij de behandeling van de planningsnormen voor de velden van de veldsportverenigingen zei raadslid Jan van der Doelen dat als wij willen dat er meer gesport wordt, de verenigingen dan ook de faciliteiten hiervoor moeten hebben. De gemeente hanteert de normen van de V.N.G. De normen van de K.N.V.B en de K.N.H.B (voetbal en hockey) zijn veel strenger en bieden de verenigingen ruimere mogelijkheden.Desondanks zitten er op dit moment toch een aantal clubs in de problemen en binnen nu en een jaar komen er nog een aantal bij door de bouw van nieuwbouwwijken in Oss en Berghem. Bij verschillende verenigingen kunnen teams nog maar een keer per week trainen terwijl 2 keer normaal is. Er wordt door kinderen tot 10 uur s avonds getraind. Iedere dag van de week en op zaterdag zijn de velden bezet van 8 uur tot 5 uur. En als er wedstrijden uitlopen wordt het nog later! We lopen dus met onze planningsnormen achter de feiten aan. Het pleidooi van de SP voor ruimere normen kreeg bijval van de andere fracties.De wethouder heeft de toezegging gedaan dat hij binnenkort naar de commissie komt waarin de planningsnormen ter discussie worden gesteld. Dat betekent voor de begroting dat er geld op tafel zal moeten komen om meer velden aan te kunnen leggen en nog meer ossenaren aan het sporten te krijgen.