h

Spreiding en integratie

2 februari 2008

Spreiding en integratie

Onlangs werd in de krant de conclusie getrokken dat het spreidingsbeleid in Oss ‘een stille dood was gestorven.’ Met scholen is in 2003 afgesproken dat men ernaar zou streven allochtone kinderen evenwichtiger over de scholen verdeeld te krijgen. De samenstelling op school zou een afspiegeling van de wijk moeten zijn. Dat streven is met de komst van een Islamitische school in een heel ander licht komen te staan.

Afspraken

Kinderen in Oss zijn redelijk verdeeld over de scholen maar er zijn her en der wel degelijk scholen met naar verhouding veel of juist weinig allochtone kinderen. In twee wijken, Ruwaard en Schadewijk, houden de laatste scholen zoals afgesproken daarom plaatsen vrij voor allochtone kinderen en wordt er gericht voorlichting gegeven aan de ouders. Die overigens nog altijd vrij zijn in de school die ze kiezen. Cijfers laten zien dat de verdeling weinig of niet is verbeterd. Wethouder Chris Ermers hierover: ‘Je kunt ook zeggen dat, in tegenstelling met ontwikkelingen voorheen, de situatie ook niet is verslechterd. Iets wat je in grotere steden juist wel ziet. Reden om in deze wijken toch op deze weg door te gaan.’

Komst Islamitische school

Met de komst dit schooljaar van een Islamitische school, Mozaïek genaamd en gelegen in de Krinkelhoek, heeft het geen zin om aan de afgesproken streefcijfers vast te houden. Wanneer allochtone kinderen vanuit scholen in de Ruwaard of Schadewijk naar de Krinkelhoek gaan, dan verbetert de afspiegeling in de eerste twee wijken en verslechtert in de tweede. ‘Het had dus geen zin om op die basis een nieuw convenant met de scholen af te sluiten. Maar we zijn niet stil blijven zitten en zijn nieuwe wegen ingeslagen’ aldus Chris Ermers.

Opnemen in Horizonscholen

‘De verdeelpercentages zijn geen doel op zich natuurlijk. De bedoeling is toch vooral dat kinderen de kans krijgen samen te spelen om elkaar te leren kennen. Daarom hebben we eraan gewerkt dat de scholen met relatief veel allochtone leerlingen deel zijn van een brede Horizonschool. Zie bijvoorbeeld het opnemen van Mozaïek in Horizonschool Meteoor. En met ingang van het nieuwe schooljaar is er ook in Schadewijk zo’n brede school.’

Op een Horizonschool is er altijd een peuterspeelzaal, is er kinderopvang of buitenschoolse opvang, zijn er extra sportactiviteiten en soms is er ook een andere basisschool. Op die manier is er al vroeg veel contact en is er ook opvoedingsondersteuning. Er wordt op dit moment gewerkt aan een project met schakelklassen zodat er vanaf volgend schooljaar ook extra taalontwikkeling is.

Integratie

Verder heeft de gemeente te maken met de nieuwe onderwijsachterstandenwet die voorschrijft dat gemeente en onderwijs samen werken aan het bestrijden van segregatie en het bevorderen van integratie. In Oss is daar dus in de voorbije jaren al stevig aan gewerkt. In de voorgeschreven samenwerking wordt daar door middel van veiligheids- en uitwisselingsprojecten verder op ingezet. Chris Ermers hierover: ‘Ik zou graag op het punt van spreiding meer resultaat hebben gezien want ik denk dat het de integratie veel goed zou doen. Maar ik denk dat we via andere wegen ook heel goede resultaten bereiken. Daar blijf ik me ook volop voor inzetten.’

U bent hier