Gemeente Oss kiest voor behoud thuiszorg

7 februari 2008

Gemeente Oss kiest voor behoud thuiszorg

Stevige afspraken met zorgaanbieders

Chris ErmersHet filmpje waarmee de SP de gevolgen van marktwerking in de thuiszorg aan de kaak stelt, roept veel reacties op. Begrijpelijk, het valt in het algemeen ook niet mee om de naakte waarheid onder ogen te zien. Toch heeft Chris Ermers, coördinerend SP wethouder voor de WMO en als zodanig verantwoordelijk voor de ‘hulp bij het huishouden’ (zoals thuiszorg officieel heet) gemengde gevoelens bij het spotje. ‘We hebben er in Oss alles aan gedaan om als gemeente Oss dit onderdeel van de WMO verantwoord in te voeren. We kunnen hier ook niet alles ongedaan maken. Maar met het laatste collegebesluit tonen we zeker aan dat we doelbewust hebben gekozen, niet voor afbraak maar voor behoud van de thuiszorg.’

Zorgvuldige herindicaties

SP wethouder Chris Ermers doelt hiermee op het besluit van deze week om de herindicaties voor mensen aan wie al ‘zorg in natura’ werd verleend geheel anders aan te pakken. Ondanks alle maatregelen en waarborgen die er al waren, dreigden omvang en tempo van de herindiceringen voor flinke problemen te gaan zorgen. In totaal moesten zo’n 1100 mensen in de komende maanden een herindicatie krijgen. Op grond van de nieuwe regelgeving moet een gemeente daarbij niet alleen het aantal uren hulp vaststellen maar ook het niveau waarop de hulp moet worden gegeven. De gevraagde zorgvuldigheid dreigt daarbij haaks op het gevraagde tempo te komen staan. ‘En dan gaat in mijn ogen zorgvuldigheid voor en was het zaak om het snel anders te doen,’ aldus Chris Ermers.

Knelpunten

Bij de herindicaties zijn er ook veranderingen te verwachten in de hulp die wordt toegewezen. De woon- en leefomstandigheden veranderen voortdurend maar ingrijpender is de verschuiving in het niveau van hulp die wordt verleend of toegekend. Veel meer mensen krijgen waarschijnlijk hulp op het lage niveau toegewezen terwijl de zorgaanbieder nu hulp op het hoogste niveau verleend. Zo’n wijziging is voor mensen ongetwijfeld vervelend maar kan op zich wel terecht zijn. Het probleem is vooral dat de zorgaanbieders, waarvan in de gemeente Oss STBNO de grootste is, meestal vooral personeel op het hoogste niveau hebben en bij een massale verschuiving niet genoeg personeel hebben om in te zetten of het door een lagere prijs misschien ook niet willen inzetten. Waardoor mensen wellicht niet de nodige zorg zouden krijgen.

Andere aanpak

Chris Ermers: ‘We hebben besloten om die herindicaties veel geleidelijker te gaan doen. Mensen krijgen wel op tijd de voorgeschreven herindicatie maar daarin nemen we als niveau van hulp gewoon over wat mensen nu in de praktijk al hebben. Dat zorgniveau houden ze dan in ieder geval totdat de nu lopende indicatie officieel afloopt. Ergens dit jaar of in 2009 of 2010. We houden natuurlijk wel rekening met gewijzigde woon- of leefomstandigheden. Dat kan leiden tot minder maar ook tot meer uren hulp.’

Drie voordelen

Een groot voordeel van zo’n aanpak is dat mensen voorlopig hun zorgniveau houden. Maar belangrijk is dat de zorgaanbieders nu de tijd krijgen om het personeelsbestand aan te passen en te scholen en ook de financiële ruimte om het huidige personeel in te blijven zetten. Mensen zullen dus veel vaker de oude vertrouwde hulp kunnen blijven zien. Er zijn natuurlijk stevige afspraken gemaakt met diezelfde zorgaanbieders om ook een flinke extra inzet te plegen. Tot slot is er nog een derde voordeel aan de maatregel verbonden. Doordat straks de echte herindicaties druppelsgewijs plaatsvinden, kan dat in de grote meerderheid van de gevallen gebeuren op basis van een huisbezoek en met inzet van eigen en ervaren consulenten die ook een band met de klanten hebben opgebouwd.

Oss beter en socialer?

In het coalitieprogramma staat dat ‘de minima, gehandicapten en ouderen kunnen onvoorwaardelijk op onze steun rekenen.’ Chris Ermers: ‘Ondanks landelijke wetgeving waar volop vraagtekens bij gezet kunnen worden, maken we dat volgens mij op deze manier toch weer waar. De SP heeft de ambitie dat Oss straks nog mooier, beter en socialer is. Heel ambitieus maar met de solidariteit die ook hier getoond wordt, zijn we toch aardig op weg.'