Oss loopt voorop

26 januari 2008

Oss loopt voorop

Het geheim van inburgeren in Oss

Integratie

De invoering van de nieuwe inburgeringwet valt erg tegen en levert veel problemen op. Het paradepaardje van voormalig minister Verdonk blijkt nogal kreupel nou hij de wei in gaat. Onlangs kwam NOVA met een alarmerende reportage waarin zichtbaar werd hoe bijna overal in het land het aantal inburgeraars drastisch is teruggevallen en er veel docenten moeten worden ontslagen. Het mag best gezegd worden, Oss vormt hier een grote uitzondering. Wat is het geheim van Oss? Verantwoordelijk wethouder Chris Ermers: "We hebben ons in ieder geval wel op tijd voorbereid en we hebben ons eigenlijk ook niet aan de voorschriften gehouden. We hebben onze eigen keuzes gemaakt."

Op tijd

De gemeente Oss is al begin 2006 met de voorbereiding begonnen. Toen werd duidelijk dat ondanks allerlei discussies die wet er toch ging komen. Geen goede wet, maar daar mogen inburgeraars en de Osse samenleving natuurlijk niet de dupe van worden. Toen in december 2006 de wet werd aangenomen lag het beleid voor uitvoering klaar en was de aanbesteding van alle inburgeringtrajecten feitelijk al gedaan. ROC De Leijgraaf behield het grootste deel van het werk en er kwamen enkele nieuwe aanbieders waaronder een paar lokale instellingen.

Voor ieder inburgeraar

Het tweede deel van ‘het geheim’ ligt in de vraag aan wie een inburgeringtraject moet worden aangeboden. De wet heeft het over ‘inburgeringsplichtigen’ maar daarnaast zijn er nog heel veel ‘inburgeringbehoeftigen’. In Oss wordt dat onderscheid niet gemaakt en wordt iedereen die moet, die wil of voor wie het goed zou zijn een dergelijk traject aangeboden. Daarbij gaan nieuwkomers, mensen die in uitkering komen, ouders met jonge kinderen en daarbij degenen die zich zelf aanmelden voor.

Een goed aanbod

Er zijn heel veel verschillende trajecten, passend bij de grote onderlinge verschillen tussen inburgeraars. Maar vrijwel altijd gaat het om een combinatie van het aanleren van de theorie met een oriëntatie op een beroep of op het hier opvoeden van kinderen. Zogenaamde ‘duale trajecten’ waar mensen ook echt wat aan hebben. Bovendien levert ROC De Leijgraaf veel trajecten speciaal voor werkenden, ’s avonds en zaterdags. Een kwart maakt hier nu gebruik van.

Weinig kosten

De regering heeft indertijd gedacht dat mensen, eventueel met geleend geld, zelf alles zouden moeten betalen. Op veel plaatsen in Nederland wordt daar ook aan vastgehouden. In de gemeente Oss betalen deelnemers alleen een eigen bijdrage van € 270,-. De rest van de kosten, welke tot enkele duizenden euro’s kunnen oplopen, wordt voor hen betaald. Daarmee wordt een hoge drempel voor deelname weggehaald.

Het resultaat

Chris Ermers

Volgens Chris Ermers zijn die resultaten opvallend goed, zelfs beter dan in de oude situatie. Deden in de jaren voor 2007 gemiddeld ongeveer 130 mensen de inburgering, in 2007 waren dat er al 200. Voor 2008 wordt ingezet op 300 deelnemers. Chris Ermers: ‘Op dit moment melden zich per week tussen de 10 en 15 mensen, dus die 300 gaan we zeker halen. En met het geld dat de nieuwe minister heeft toegezegd, kunnen er nog zo’n 30 inburgeraars meer meedoen.’