Jong geleerd is.......

26 januari 2008

Jong geleerd is.......

Dag van de techniek

In het kader van de Week van de Procestechniek was SP wethouder Chris Ermers met een groep leerlingen van het Hooghuislyceum op bezoek bij het Osse bedrijf Verhoeven Werktuigbouw. Zo’n 500 tweedejaarsleerlingen zijn in deze week op bezoek bij bedrijven in Oss en maken op die manier in de praktijk kennis met allerlei facetten van de techniek. Allemaal mede mogelijk gemaakt door de Stichting Techniek = Troef.

Onderwijs en arbeidsmarkt

Enkele jaren geleden heeft deze SP wethouder het initiatief genomen tot de oprichting van een Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt. Hierin ontmoeten de drie O’s (Overheid, Onderwijs en Ondernemers) elkaar zo’n zes keer per jaar ‘Het is zowel voor de ontwikkeling van het beroepsonderwijs als voor de kansen op de arbeidsmarkt als voor de economie van groot belang dat onderwijs en werkgevers elkaar ontmoeten en samenwerken,’ aldus wethouder Ermers. Dat gebeurtnu op een zestal gebieden zoals de ontwikkeling van het beroepsonderwijs, een thema als ‘een leven lang leren’ of het vinden van goede stageplaatsen. Techniek = Troef is een werkgroep die bezig is om leerlingen in Oss meer bekend te maken met techniek.

Dag van de techniek

Productielijn voor pizza’s.

Het is voor leerlingen van een jaar of 14 nog niet zo gemakkelijk de goede beroepsopleiding te kiezen. Er leven de nodige vooroordelen en hun horizon is natuurlijk beperkt. Dat geldt soms nog sterker voor jongeren van allochtone herkomst. Door verkeerde keuzes doen ze zichzelf tekort, met name als juist in het gekozen beroep er niet zoveel banen blijken te zijn. Een technisch beroep valt helaas nogal eens buiten het eigen blikveld of wordt door ouders soms zelfs ontraden. Terwijl juist in de moderne techniek het werk heel aantrekkelijk kan zijn en er ook volop werkgelegenheid is. Dat geldt zeker voor Oss waar veel moderne industrie te vinden is. Zoals Verhoeven Werktuigbouw waar leerlingen konden zien hoe een hypermoderne productielijn voor pizza’s werd opgebouwd.

De Stichting Techniek = Troef is ook al bezig om leerlingen van de Osse basisscholen met techniek te laten kennismaken. Want jong geleerd is natuurlijk oud gedaan.