Hulp bij het huishouden in Oss zorgvuldig geregeld

21 januari 2008

Hulp bij het huishouden in Oss zorgvuldig geregeld

Wethouder en cliëntenplatform werken nauw samen.

Chris ErmersIn heel Nederland leidt invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning tot onrust: krijgen mensen met een beperking de zorg en hulp die ze nodig hebben? Soms krijgen ze minder of andere zorg dan voorheen. In hun belang slaan de gemeente Oss en het Cliëntenplatform (SCPO) daarom al jaren de handen ineen. De gemeente kijkt wat deze mensen werkelijk nodig hebben. Het cliëntenplatform kijkt kritisch mee of het beleid ook zorgvuldig uitgevoerd wordt.

We weten dat een beperking in het algemeen ernstige gevolgen heeft. Geen 'minidrama's', zoals laatst in het Brabants Dagblad stond, maar echte drama's die diep kunnen ingrijpen in iemands leven en gezin. Huishoudelijke hulp is dan geen luxe; het is een levensbehoefte. Dat vraagt om een goede ondersteuning vanuit omgeving en samenleving. Als je daar iets in moet veranderen, dan moet je dat zeer zorgvuldig doen.

In Den Haag is nieuw beleid gemaakt: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze wet draagt een aantal verantwoordelijkheden die vroeger in de landelijke AWBZ vielen over aan gemeenten. Voor een deel is dat ongetwijfeld gedaan om de kosten van de zorg in de hand te houden. Ook bij een sterk groeiende groep ouderen, moeten we de kosten voor de zorg kunnen blijven opbrengen.

De WMO leidde her en der in het land tot rumoer. De gemeente Oss vindt ook dat je de zorg betaalbaar moet houden. Voor Oss geldt dat nog sterker, omdat de vergrijzing hier bovengemiddeld is. Oss vindt dat je met die verantwoordelijkheid zeer zorgvuldig moet omgaan. De WMO biedt ook nieuwe kansen. Een gemeente kan makkelijker dan het Rijk maatwerk bieden: precies die zorg die iemand nodig heeft. Daarom is er sinds twee jaar steeds intensief overlegd tussen de gemeente en het Cliëntenplatform.

Extra geld

Er is dus wel wat veranderd, ook bij de hulp bij het huishouden. Om deze hulp rechtvaardig en zorgvuldig te kunnen aanbieden, heeft de hele Osse gemeenteraad hiervoor beleid vastgelegd - en extra geld beschikbaar gesteld.

Wat is de situatie? Voor verreweg de meeste mensen is de hulp gelijk gebleven. Enkele kregen zelfs meer hulp, bijvoorbeeld als hun situatie verslechtert. In een aantal gevallen is minder of andere hulp geïndiceerd dan in het verleden.

Overal in het land kan de WMO dus leiden tot een lager niveau van hulp. Thuiszorgorganisaties zetten dan vaak een andere medewerker in, meestal een alfahulp. De gemeente Oss wil ook niet dat hier wordt bezuinigd. De thuiszorgaanbieders krijgen een goed tarief. Alfahulpen hoeven dus niet te worden ingezet, als dit niet kan bij de klant. Gemeente Oss en Cliëntenplatform houden samen scherp in de gaten dat dit goede tarief niet voor niets wordt betaald.

Kritisch meekijken

Omdat wijzigingen altijd zorgvuldig moeten plaatsvinden en omdat het natuurlijk altijd mogelijk is dat er fouten worden gemaakt, is er intensief overleg tussen gemeente en Cliëntenplatform. De mensen in dit platform weten uit eigen ervaring waar ze over spreken. Mocht blijken dat in de uitvoering zaken mislopen, dan kijkt het platform ook hier kritisch mee. De gemeente Oss waardeert deze vormen van samenwerking, en ondersteunt deze vormen van inbreng, want zo kunnen gemeente en betrokkenen ingrijpen waar dat nodig is.

Zijn er dan geen zorgen? Die zijn er wel degelijk. Bij het Cliëntenplatform, zoals ook bleek in deze krant - én bij de gemeente. Maar het is onze overtuiging dat de intensieve samenwerking die we nu kennen, de beste waarborg is dat de hulp die nodig is, ook beschikbaar blijft voor mensen die niet zonder kunnen.

Kortom: we ontwikkelen nu beleid en we maken afspraken om goede hulp in het huishouden in de gemeente Oss veilig te stellen; hulp op maat, voor nu en voor de toekomst.

Chris Ermers Sp wethouder
Wim van de Vorle voorzitter Stichting Cliëntenplatform Oss