Steunbetuiging voor stakende scholieren

14 november 2007

Steunbetuiging voor stakende scholieren

Staking

Zo’n tweeduizend middelbare scholieren van het Maaslandcollege en Titus Brandsmalyceum (TBL) uit Oss staakten dinsdagochtend tegen de zogeheten 1040-urennorm van het ministerie van Onderwijs.

In het TOP Oss-stadion tekenden ruim 1500 scholieren een petitie en maakten ze herrie om duidelijk te maken dat ze tegen de in hun ogen zinloze uren op school zijn.

Ook SP wethouder Chris Ermers en de schoolleiding van beide scholen betuigden hun steun aan de leerlingen. De SP afdeling Oss stuurde onderstaande steunbetuiging:

Stakers, wij steunen jullie! Wij steunen jullie in de strijd om goed onderwijs. Hartstikke goed dat jullie vandaag met z'n allen hier zijn om jullie stem te laten horen. Geen loze uren in stilteruimtes meer, maar écht onderwijs! Zet 'm op en op ons kunnen jullie rekenen!

Lilian Marijnissen
SP Afdeling Oss

Scholen gaven vroeger altijd meer dan 1040 uur les. Nu is de inspectie gaan handhaven en blijkt dat ze daar ver onder zitten.Volgens de SP is de oplossing is niet minder les, maar meer investeren. Dan kunnen die lessen weer goede lessen worden met genoeg leraren en begeleiding. Volgens de leerlingen bedenken scholen allerlei nutteloze maatregelen om maar te voldoen aan de regels. "Leerlingen worden geacht huiswerk te maken en stil te zijn in grote ruimten, met maar één begeleider".

In heel Nederland werd gestaakt, een actie die is opgezet door LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. In Oss regelde de leerlingenraden van het TBL en Maaslandcollege de actie.

Woensdag vergadert de Tweede Kamer over de onderwijstijd.