Stadsarchief nu al een succes

3 november 2007

Stadsarchief nu al een succes

Stadsarchief

Sinds de opening op 8 juni jl. heeft het Stadsarchief aan de Peperstraat 12 over belangstelling niet te klagen gehad. De ene na de andere open dag werd druk bezocht. Mensen wilden graag een kijkje komen nemen en rondgeleid worden. In totaal zijn er ruim 2200 bezoekers geweest.

Wat opvalt is dat de bezoekers zeer enthousiast zijn. Niet alleen is men opgetogen dat een deel van de collectie van het Streekarchief in Oss is gebleven. Maar ook het behoud van het pand Peperstraat 12 spreekt iedereen aan. Het Stadsarchief kan met recht een laagdrempelige en publieksvriendelijke voorziening genoemd worden.

Mede dankzij de inzet van de SP is het archief in Oss gebleven (plan was om naar Den Bosch te verhuizen) en is het pand in de Peperstraat behouden en tot stadsarchief geworden.

Naar aanleiding van een SP motie heeft college van B&W driemaal € 45.000 in de begroting opgenomen om de openingstijden van het Stadsarchief te verruimen.

Een extra attractiepunt dat zorgt voor extra bezoekers is de tentoonstellingsruimte. Honderden mensen zijn afgelopen maanden op de foto gegaan met ‘de Vorst van Oss’. Naar verwachting zal ook de tentoonstelling ‘Groeten uit het Stadsarchief’ (vanaf 13 oktober te zien) aan gaan slaan.

Verder worden er regelmatig lezingen gehouden door ‘De Werkende Mens’, de historische vereniging voor Oss en omgeving. Ook die trekken veel bezoekers.

Met de start van het nieuwe schooljaar zijn ook de bezoeken van leerlingen toegenomen. Nu komen ze nog op eigen initiatief, maar vanaf het voorjaar 2008 gaat het Stadsarchief eigen ontwikkelde onderwijsprogramma’s uitvoeren met zowel het basis- als het voortgezet onderwijs.

Voor meer informatie over het Stadsarchief is de website van het stadsarchief te bezoeken.