Onderzoek huisvesting Polen

20 november 2007

Onderzoek huisvesting Polen

Wim van DorstBurgemeester Herman Klitsie schrijft in een brief op vragen van de SP naar de huisvesting van Oost-Europese werknemers in Oss,dat er bij de gemeente Oss, politie en andere instanties geen schrijnende gevallen bekend zijn van Poolse werknemers die met te velen en in te kleine ruimten bij elkaar wonen. Wel gaat hij een onderzoek instellen.

Hij zegt nu toch te hebben besloten tot het onderzoek, omdat geluiden over uitbuiting van Oost-Europeanen door huisjesmelkers er wél zijn vanuit de grote steden. "En als een raadslid tot twee keer toe vragen stelt, zal die toch ook signalen hebben gekregen."

SP-raadslid Wim van Dorst, die de vragen stelde, zegt in Oss ook geen acute gevallen van schrijnende woonsituaties met Oost-Europese werknemers te kennen. Als voorbeeld noemt hij motel De Naaldhof waar veel Poolse werknemers zitten. Op de Naaldhof wordt regelmatig door brandweer en politie gecontroleerd en er is niets aan de hand. "Maar laatst waren we bijvoorbeeld in het Vossehol en dan is ineens een woning helemaal verhuurd. En dat wil niet zeggen dat daar dan meteen van alles mis is, maar je moet wantoestanden wel zien te voorkomen. Te veel van dat soort woningen is trouwens niet goed voor de leefbaarheid in een wijk. Daar maken we ons wel zorgen over", aldus Van Dorst.