Ook Unilever-werknemers in Oss staken

29 oktober 2007

Ook Unilever-werknemers in Oss staken

Voorraden Unilever beginnen te slinken

Het Brabants dagblad meldt: De stakingen bij de zes Nederlandse Unileverfabrieken beginnen deuken te slaan in de voorraden van een aantal producten. Dat zeggen bestuurders van FNV Bondgenoten. De Hema-worst die in Oss wordt gemaakt, is al moeilijk verkrijgbaar.

Voor Unox in Oss geldt dat de voor Hema geproduceerde rookworst (tien miljoen stuks per jaar) 'vers' is en binnen vier dagen moet worden geconsumeerd. Hier kunnen dus geen voorraden worden aangelegd. Een actievoerder in Oss ergert zich overigens aan de aandacht voor het winterproduct: "Het gaat niet om worsten, maar het gaat om de toekomst van duizenden mensen!"

Unilever wil drie fabrieken in Nederland sluiten, omdat die niet rendabel genoeg zouden zijn. De vakbonden bestrijden dat.

Ook de werknemers van Unilever in Oss hebben zondag het werk neergelegd. De productie lag al stil bij de vestigingen in Delft, Loosdrecht, Vlaardingen en Rotterdam. ”Vandaag hebben de werknemers van vijf productievestigingen besloten dat de productie pas weer hervat zal worden als het bedrijf ingaat op de eisen van de vakbond”, aldus bestuurder Lucas Vermaat van FNV Bondgenoten zondag.

Begin oktober maakte Unilever bekend de fabrieken in Delft (Calvé), Loosdrecht (Knorr) en Vlaardingen (Cif) uiterlijk eind 2008 te sluiten. Hierdoor verliezen naar verwachting 474 mensen hun baan. De sluiting is onderdeel van een wereldwijde reorganisatie waarbij in totaal in vier jaar 20.000 banen verdwijnen.

De bonden eisen onder meer een baangarantie of de garantie dat er geen gedwongen ontslagen vallen.