Herperduin

8 oktober 2007

Herperduin

Afgelopen raadsvergadering heeft de SP ingestemd met het collegevoorstel met betrekking tot Herperduin. Leest u de tekst van SP raadslid Jan Zoll.

Met de omvorming van de bossen in onze gemeente is al jaren geleden begonnen. In die tijd zijn er flinke resultaten geboekt. In zowel de Maashorst als op de plekken in Herperduin waar al eerder is omgevormd, is de variatie aan planten en dieren snel toegenomen en is het saaie karakter van het productiebos aan het verdwijnen. Het laat zien dat er snel resultaat geboekt wordt door actieve omvorming en dat er niet jaren hoeft te worden gewacht op zichtbare effecten. Het bos is gevarieerder geworden en daarmee interessanter voor natuurliefhebbers en recreanten. In een uitgebreid artikel in het Brabants Dagblad van vandaag laat de boswachter nogmaals zien hoe snel na de omvorming veranderingen zichtbaar worden, de biodiversiteit toeneemt en er op verschillende plekken nieuw leven ontstaat.

Als voorbereiding op deze discussie hebben ook enkele leden van onze fractie zich uitvoerig voor laten lichten over Herperduin. Er is met verschillende mensen gesproken. En we zijn in de bossen nabij het natuurtheater Hoessenbosch op excursie geweest. Daar zijn we gedetailleerd gewezen op de zichtbare resultaten van de eerdere bosomvormingen daar. De deskundigen wezen ons op veel ontwikkelingen, die door een leek vaak niet worden waargenomen. We zijn van de paden af gegaan en hebben de variatie in bomen en struiken, de groei van inlands loofhout en de verschillen in leeftijd van bomen zelf waar kunnen nemen. We hebben geconstateerd dat het natuurgebied van de toekomst hier aan het ontstaan is.

De bosomvorming die eind vorig jaar heeft plaatsgevonden was heel rigoureus en stuitte terecht op veel weerstand. Iedereen is het er over eens dat het zo niet moet. De rigoureuze aanpak en de zichtbare gevolgen van de omvorming leidde tot veel commotie bij de bevolking. Deze commotie was de directe aanleiding voor de hoorzitting die begin dit jaar hier gehouden is.

Op 15 februari 2007 heeft de gemeenteraad van Oss een motie aangenomen waarin opdracht werd gegeven om een werkgroep samen te stellen met een onafhankelijke voorzitter. De opdracht aan de werkgroep was om in samenspraak een meerjarenbeheersplan voor de bosomvorming op te stellen op basis van de doelen van het bestaande bosomvormingsbeleid. De uitvoering van de bosomvorming kan volgens de motie pas worden hervat na de adviezen van de werkgroep, de dorpsraden van Berghem en Herpen, en van de raadscommissie. Tot slot is in de motie de opdracht gegeven om een monitoringprogramma en communicatieprogramma op te zetten en uit te voeren.

De werkgroep bestond uit recreanten, natuurvorsers en vertegenwoordigers van de dorpsraden Berghem en Herpen. De stichting Bos en Mens, waarin de initiatiefnemers van de protestacties zijn verzameld, vertegenwoordigen in de werkgroep de recreanten, de protesterende burgers. De natuurvorsers worden vertegenwoordigd door verschillende milieugroepen die zich al jarenlang belangeloos ingespannen hebben voor natuurinventarisaties en ideeën en inzichten hebben ontwikkeld over de inrichting van onze bossen en landschap. De werkgroep werd ondersteund door een ecoloog en ambtenaren van de gemeente.

De werkgroep is een aantal keren bij elkaar geweest en is twee maal op excursie geweest om voorbeelden van bosomvorming in de praktijk te bespreken. Toen de werkgroep niet tot overeenstemming kon komen, is uit de leden van de werkgroep een Petit comité gevormd. Het Petit comité heeft een compromis voorgelegd aan de werkgroep. De vertegenwoordiger van Bos en Mens werd door zijn eigen mensen terug gefloten. Daardoor kon helaas in de voltallige werkgroep geen overeenstemming worden bereikt over het voorgestelde compromis. Op 3 juli 2007 geeft de onafhankelijke voorzitter van de Werkgroep Herperduin daarom de opdracht terug aan de gemeenteraad.

Op initiatief vanuit de Dorpsraad Herpen is een poging ondernomen om alsnog tot de gewenste overeenstemming te komen. Er is nog een keer bezoek aan Herperduin gebracht. Vervolgens hebben de vertegenwoordiger van de Dorpsraad Herpen en de adviseur van de gemeente Oss het in het Petit comité bereikte compromis op papier gezet. Met uitzondering van de vertegenwoordigers van Bos en Mens hebben alle leden van het Petit comité het eindresultaat onderschreven.

De dorpsraden van Herpen en Berghem hebben inmiddels aangegeven om op basis van het compromis, zoals dat in het Petit comité is voorbereid samen met de gemeente Oss verder te willen gaan met de uitvoering van de opdracht zoals deze in de motie van de gemeenteraad is vastgelegd. Dit met een positieve constructieve instelling om er ook echt uit te komen, op basis van de resultaten die tot nu bereikt zijn.

De voorstellen van de dorpsraden en het college die hier nu aan de orde zijn, zijn in overeenstemming met de eerder door de raad aangenomen motie. De uitvoering van het hier vastgestelde beleid is voor de SP zeer belangrijk en wij willen het initiatief van de dorpsraden met beide handen aanpakken. De SP vindt dat er zo snel als mogelijk is begonnen moet worden met deze gezamenlijke aanpak.

Alle eisen die wij hier eerder als in de motie van 15 februari hebben geformuleerd wordt voldaan.

- De gevraagde werkgroep is er gekomen en heeft een werkbaar compromis opgeleverd.

- Er wordt gewerkt aan een meerjarenbeheersplan.

- Jaarlijkse werkplannen worden in overleg vastgesteld waarbij verschillende gebruikersgroepen betrokken worden.

- Er komt een opruimingsplan.

- Er komen communicatie en monitoringprogramma´s.

- De dorpsraden van Berghem en Herpen en de raadscommissie worden gevraagd om advies te geven over de verschillende plannen.

- Tot slot wordt de uitvoering van de bosomvorming opgeschort tot er een positief advies van de dorpsraden en de raadscommissie wordt gegeven.

Al met al een resultaat waarmee op een goede manier ons bosbeleid uitgevoerd kan worden en dat zal leiden tot een mooi gevarieerd bos.