Gevarieerd en betaalbaar bouwen

2 oktober 2007

Gevarieerd en betaalbaar bouwen

Piek

De gemeente Oss, vertegenwoordigd door wethouder de heer J. Iding, de heer C. Meijs, vestigingsdirecteur van BrabantWonen en mevrouw M. Kräwinkel, Directeur Wonen van Woonmaatschappij Maasland hebben gezamenlijk prestatieafspraken gemaakt.

Op basis van de gemeentelijke woonvisie willen het college, Brabant Wonen en Woonmaatschappij Maasland actief en doelgericht samenwerken.
De gemeente Oss en de twee corporaties verplichten elkaar tot gevarieerd en betaalbaar bouwen. Dit betekent onder andere dat de meeste woningen die Woonmaatschappij Maasland en BrabantWonen de komende jaren bouwen, betaalbaar zijn voor mensen met een laag inkomen. De drie partijen willen dat het aanbod van woningen in Oss aansluit bij de behoefte van de inwoners. De nieuwe woningen kunnen zowel huur-, als goedkope koopwoningen zijn. Deze woningen worden energiezuinig en met duurzame materialen gebouwd en de meeste zullen geschikt zijn voor ouderen. Deze ‘nultredenwoningen’ zijn woningen die zonder trappen van buitenaf bereikbaar zijn en toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel of rollator. Ook jongeren en kleinere gezinnen kunnen hier prima wonen.

De corporaties richten zich naast de traditionele ‘kwetsbare groepen’, ook op de woningzoekenden in de breedte. Dat zijn bijvoorbeeld de middeninkomens (die in de huidige markt tussen wal en schip vallen) en mensen met een beperking die in een groepswoning willen wonen.

Er zijn niet alleen afspraken gemaakt over nieuw te bouwen woningen, maar ook over de bestaande huurwoningen. De komende jaren gaan zowel BrabantWonen als Woonmaatschappij Maasland veel woningen opknappen waarbij ze aangepast worden aan de huidige wooneisen. Daarnaast zal Woonmaatschappij Maasland ook een aantal woningen gaan afbreken en vervangen door nieuwe, moderne woningen. Deze sluiten aan bij de behoeften van huidige en toekomstige huurders.

Maatschappelijk aanbesteden

Naast genoemde gemeenschappelijke inspanningen op het gebied van het wonen, ontwikkelen de corporaties ook een veel bredere blik op hun rol in de samenleving. Zorg- en welzijnsvoorzieningen, veiligheid, leefbaarheid etc. zijn aandachtsvelden waar corporaties zich nu meer mee bezighouden. De corporaties voeren in samenwerking met de gemeente Oss twee pilots ‘Maatschappelijk aanbesteden’ uit. Het gaat hierbij om het versterken van de leefbaarheid in Megen en het creëren van levendigheid in de Dichtersbuurt in Oss. BrabantWonen en Woonmaatschappij Maasland zoeken samen met inwoners en partijen die actief zijn in de buurt naar oplossingen. De voorstellen worden eind van het jaar voorgelegd aan de gemeente en vanaf 2008 worden plannen ter verbetering van de leefbaarheid en levendigheid uitgevoerd.