SP wil maatregelen op verontreinigde vuilstort Oijen

9 september 2007

SP wil maatregelen op verontreinigde vuilstort Oijen

De voormalige vuilstort aan de Oijense Bovendijk is de laatste weken het toneel van veel onrust. Omwonenden maakten melding van verstoring van de beschermende deklaag, het opwerpen van een aarden wal, verontreinigd slootwater en stank.

De plek aan de Oijense Bovendijk deed tot in de jaren tachtig dienst als stortplaats voor onder andere farmaceutisch afval. Later bleek het hele terrein vervuild te zijn met gevaarlijke organische verbindingen en zware metalen. Onderzoek liet zien dat op verschillende plekken de concentraties van deze stoffen zo hoog waren dat sanering van de stortplaats noodzakelijk was. Na dit alarmerende onderzoek gebeurde er lange tijd niets. De SP heeft daarna stevig aan de bel moeten trekken bij het Waterschap en de gemeente Lith om de nodige maatregelen af te dwingen. Uiteindelijk is de oude stortplaats afgedekt met een beschermende grondlaag en zou daarna blijvend worden gecontroleerd.

De Osse afdeling van de SP kreeg de laatste maand meldingen binnen van de verstoring van de oude stortplaats. Jan Zoll en Toon Voets hebben de locatie bezocht en uitvoerig bekeken. Zij hebben geconstateerd dat inderdaad de deklaag is verwijderd over een flink stuk van de stortplaats. Het betreft een plek waar indertijd aanzienlijke verontreinigingen zijn gemeten met concentraties ver boven de saneringsnorm. Daarnaast is een forse aarden wal opgeworpen. De herkomst van de voor wal gebruikte grond is niet bekend maar doet het ergste vermoeden.

Na het verdwijnen van de deklaag een aantal maanden geleden en het uiten van klachten door omwonenden over de staat van het terrein heeft de gemeente Lith uiteindelijk maatregelen aangekondigd. De burgemeester heeft zich persoonlijk op de hoogte gesteld van de situatie en heeft maatregelen aangekondigd. Uit een artikel in het Brabants Dagblad van 16 augustus is op te maken dat de gemeente grond- en watermonsters wil laten onderzoeken en probeert te achterhalen wie de aarden wal heeft opgeworpen. Ook is de GGD gevraagd wat er moet gebeuren met de aarden wal en de verstoorde deklaag.

Dit is nu vier weken geleden en sindsdien hebben de bewoners niets meer vernomen van de gemeente Lith. De GGD heeft onlangs geadviseerd om de aarden wal af te dekken. Dit is tot op heden niet gebeurd.

In het rapport van onderzoeksbureau DHV dat in 1986 de water- en grondmonsters heeft geanalyseerd is te lezen dat op een flink aantal plekken de concentraties gevaarlijke stoffen ver boven de toegestane waarden uitsteeg. Na meer dan twintig jaar is niet met zekerheid te zeggen wat de toestand van de oude stortplaats nu is. In de tussenliggende periode zijn de maximaal toegestane concentraties aangepast, zowel naar boven als naar beneden. Gezien de klachten van de omwonenden en de geconstateerde verstoring van de stortplaats is nieuw onderzoek gerechtvaardigd. De SP is verder van mening dat de aarden wal zo snel mogelijk afgedekt moet worden en de deklaag hersteld.

Lees hier de open brief