Bossche School

26 april 2007

Bossche School

Maria Gorettischool

In Oss en omgeving komen vrij veel woningen en gebouwen voor, die gebouwd zijn in de stijl van de Bossche School. De Bossche School wordt gekenmerkt door zijn robuuste stijl, kleine ramen die in lijn liggen en afgewerkt met beton elementen die zichtbaar zijn en de daken die licht hellend zijn. In Oss en omgeving had deze stijl van bouwen verschillende aanhangers onder de architecten, vandaar dat er hier verschillende markante gebouwen in deze stijl staan.

Voorbeelden hiervan zijn o.a. het Waterschapsgebouw, de Maria Goretti school, het kantoor van de Bouwvereniging, de synagoge en de woningen in de Walstraat in Ravenstein. Om te voorkomen dat deze stijl voor de toekomst verloren gaat heeft de SP-fractie al enkele malen gevraagd om deze gebouwen op de monumenten lijst te plaatsen. Afgelopen commissie vergadering heeft het college geantwoord dat er eerst een inventarisatie plaats vindt en dat er daarna zeker een aantal gebouwen van de Bossche school op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst zullen worden.