Jules Iding neemt protest bosomvorming serieus

6 februari 2007

Jules Iding neemt protest bosomvorming serieus

Oss- Dinsdagavond 6 februari werd de tweede hoorzitting gehouden ivm de bosomvorming in Herperduin. Nadat vorige week de gebruikers en de deskundigen aan het woord kwamen was het gisteravond de beurt aan wethouder Jules Iding en enkele ambtenaren om vragen van raadsleden te beantwoorden.

In zijn inleiding stelde Iding dat je als politicus geen knip voor de neus waard bent als je de protesten van de mensen niet serieus neemt. Iding gaf toe dat er een verkeerde inschatting gemaakt is en wil pas doorgaan met bosomvorming als er overeenstemming is tussen de gebruikers en de deskundigen. Bosomvorming, met het doel om de natuur meer kans te geven, zal in de toekomst ook minder rigoureus uitgevoerd worden. De wethouder kondigde ook aan dat hij zeer snel een begin laat maken met het verwijderen van een aantal omgehaalde bomen om een beter beeld te krijgen. In de toekomst zal de omgeving van het Ganzenven met rust worden gelaten en de uitgezette paden voor ruiters, fietsers, wandelaars en trimmers zullen vrij blijven en beter aangepast worden op de wensen van de recreanten.

Jules Iding gaf ook aan dat inspraak en communicatie wel volgens de regels zijn verlopen maar dat er, achteraf gezien, veel meer had moeten gebeuren. Iding: "Als we van tevoren hadden geweten dat er deze reactie was gekomen, hadden we het natuurlijk niet zo aangepakt. Het is erg vervelend dat zoveel mensen er zich aan storen. Het bos is zeker ook voor de mensen, daar heeft nooit onduidelijkheid over bestaan".

Tijdens de twee hoorzittingen is vele malen de opmerking gemaakt dat men geen problemen heeft met natuurbos, maar meer met de rigoureuze aanpak die rond het Ganzenven heeft plaatsgevonden.
Met de door Jules Iding afgegeven verklaring en de aangekondigde maatregelen is er volgens de SP al heel veel kou uit de lucht gehaald.

Overigens is het beleid om productiebos geleidelijk om te vormen naar natuurbos ca. 10 jaar geleden door de voltallige gemeenteraad vastgesteld. De uitvoering op de Maashorst en sinds enkele jaren ook al in andere delen van Herperduin heeft nooit tot zulke protesten geleid, eerder tot positieve reacties.