Integratie in het onderwijs
Integratie in het onderwijs
Vandaag werd in de commissie Maatschappelijke Participatie gesproken over het tegengaan van segregatie op basisscholen, een punt waar de SP zich altijd sterk voor heeft gemaakt. Voor kinderen, zwart of wit, is het van het grootste belang om samen op te groeien, dus samen naar school te gaan, waar geleerd en gespeeld wordt. Hieronder kunt u de bijdrage van Lilian Marijnissen lezen:
In november 2003 is samen met de drie Osse schoolbesturen een convenant gesloten om de vorming van witte en zwarte scholen zoveel mogelijk tegen te gaan. Verandering van het aantal allochtonen leerlingen heeft bij 10 van de 19 scholen geleid tot een betere afspiegeling. In 2005 waren er dat nog 5. Dit is op zich een goede ontwikkeling. Toch blijven er nog veel scholen over met een ondervertegenwoordiging (7) en oververtegenwoordiging (6). Zonder uitzondering geven de verschillende schooldirecteuren ook aan geen aangepast beleid in te hebben gezet naar aanleiding van het convenant.
Kennelijk zijn de schoolbesturen onvoldoende in staat geweest om concrete uitvoering te geven aan het convenant. Deze uitvoering zal immers niet door de besturen maar door de schooldirecteuren op de scholen zelf plaats moeten vinden. Zij moeten hierin gestimuleerd worden en overtuigd zijn van de noodzaak, want uit het rapport van Giralis blijkt dat deze noodzaak niet altijd zo wordt ervaren. Scholen die weinig allochtone leerlingen hebben, vermoeden dat een toename van dat percentage van invloed is op de kwaliteit van het onderwijs, het imago van de school en de druk op extra begeleiding voor zorgleerlingen. Ook spelen motieven van werkgelegenheid een rol.
De ontwikkeling van Horizonscholen kan een gunstig effect hebben op het ontstaan of tot stand brengen van gemengde scholen. De SP-fractie is daarom ook blij dat de toekomstige Islamitische basisschool van Oss gevestigd zal worden bij een Horizonschool. In het kader van dit onderzoek blijft zo’n school, die per definitie een ‘zwarte school’ zal zijn, toch jammer.
De SP-fractie steunt de aanbevelingen die gedaan worden door Giralis. Segregatie op school heeft haar oorsprong in segregatie in de wijken en buurten. Er ligt dus een absolute noodzaak om in het huisvestingsbeleid van gemeente en woningbouwverenigingen rekening te houden met de risico’s hiervan. ‘Door gemengd bouwen in verschillende prijsklassen kan het proces van segregatie worden gestopt, worden tegengegaan of voorkomen’, schrijft Giralis.
Sinds kort zijn scholen verplicht om sociale integratie in het schoolplan uit te werken. Iedere school moet in dit plan aangeven op welke wijze sociale integratie wordt nagestreefd. Dit lijkt ons een goede zaak, maar er moet ook gezorgd worden voor uitvoering van deze plannen! Ook leerlingen die nu weinig met allochtone kinderen op school te in contact komen zullen op het voortgezet onderwijs onherroepelijk met gemengde klassen te maken krijgen. Vooral voor de kinderen uit de kernen gaat er dan een wereld open!
Aandacht voor multicultureel onderwijs zal door scholen verder ontwikkeld moeten worden. Niet het benadrukken van de verschillen maar het toegeven, respecteren en onderzoeken van die verschillen dient uitgangspunt te zijn in multicultureel onderwijs. Extra deskundigheidsbevordering op dit terrein kan zinvol zijn. Het lijkt ons goed als de wethouder regelmatig contact hierover heeft met niet alleen de schoolbesturen, maar zeker ook met de schooldirecteuren; de mensen die het uiteindelijk zullen moeten doen!
Verder zou de SP het ook een goede ontwikkeling vinden wanneer de scholen ook in de wijk wat vaker overleg zouden hebben. In de Ruwaard en de Schadewijk gebeurd dit al, wellicht ook goed in Ussen? Zo kan samen besproken worden wat de ontwikkelingen zijn en waar de knelpunten liggen.
Daarnaast wil de SP fractie de wethouder verzoeken bij de scholen te informeren hoe zij denken over een centrale inschrijving? Zo’n centrale inschrijving bestaat al bij de peuterspeelzalen en ook in het middelbaar onderwijs zien we iets soortgelijks ontstaan, al is dat met een ander doel.
- Zie ook:
- Onderwijs
- Integratie