h

Zij van... de SP Hulpdienst

24 oktober 2006

Zij van... de SP Hulpdienst

Op de SP website houdt Mari-Anne Marijnissen regelmatig interviews met de titel: ZIJ van... of HIJ van... Deze keer: ZIJ van …de SP Hulpdienst, Marie-Therese Janssen, medewerkster van de SP Hulpdienst

Ik ben Marie-Therese Janssen, medewerkster van de SP Hulpdienst en in het dagelijkse leven teamleider in “De Boerderij” in Reek .Een afdeling van de GGZ Oost Brabant.Er wonen en werken daar 20 mensen met autisme. De jongste bewoner is 16 jaar de oudste 48 jaar. Een heel speciale plek in een mooi klein dorp waar het heerlijk werken is.
Verder ben ik lid van de carnavalsclub Los Zand. Een vriendenclubje die vooral veel plezier hebben met elkaar en actief deelnemen aan het carnaval in Oss. Vorig jaar wonnen we het Liedjesfestival met “de Bouwmanbal”!

Marie-Therese, sinds enige tijd ondersteun jij de hulpdienst. Waarom wilde jij dat zo graag?
Hulpverlening past bij mij, ik verleen graag direct hulp aan mensen. Houd van contact me mensen. en voel me prettig bij de werkwijze en gedachten van de SP Daarom wil ik wel actief betrokken zijn bij de SP.

Met welke problemen komen de mensen bij jou?
Huisvestingsproblemen, belastingproblemen, problemen bij bureau Cash, problemen bij de Taxi Hopper. En natuurlijk veel persoonlijke problemen, mensen die vinden dat ze onterecht behandeld worden. Veel verhalen gaan over bejegening. Mensen die hulp vragen worden niet altijd serieus genomen, er is vaak te weinig tijd om goed naar mensen te luisteren. Als je problemen hebt is het b.v. vaak moeilijk om bij de sociale dienst uit te gaan leggen dat je ook nog schulden hebt gemaakt. Mensen zijn vaak kwetsbaar. Wij proberen om heel goed te luisteren, geen oordelen op voorhand te hebben en samen met de mensen naar oplossingen te zoeken. We kunnen geen schulden e.d. wegnemen maar wel het gevoel geven dat we ze serieus willen ondersteunen.

Kan iedereen gebruik maken van de SP Hulpdienst?
Iedereen is welkom en het standpunt is dat we er voor allemaal ook echt zijn. De hulp van de SP is gratis, wel is het mogelijke om een bijdrage te geven. We willen ook bewust zo laagdrempelig werken. Iedereen moet hulp kunnen krijgen

Maak je ook wel eens heel lachwekkende gevallen mee of is het allemaal kommer en kwel?
Lachwekkend is het nog niet geweest, maar wel heel leuk als mensen resultaat hebben of gewoon heel dankbaar zijn dat je ze kunt helpen. En de kommer en kwel is er zeker maar dat geeft ook de stimulans om er iets aan te doen.

Wat is het meest trieste geval dat je meemaakte?
Op dat moment ben ik bezig met de heffingskorting die is ingesteld voor ouderen in 2002. Veel mensen hebben daar belastingformulieren voor ingevuld (aangereikt door de belastingdienst) en nu moeten die mensen dat geld terugbetalen. Het gaat over bedragen van € 1000,00 euro die mensen met een AOW uitkering en een klein pensioentje terug moeten betalen. Ik maak me daar boos over en vindt dat al deze mensen absoluut ontrechtvaardig behandeld worden.

Heb je hiervoor gestudeerd?.
Nee, maar ik volg wel een cursus. Maar ik kan ook de expertise die ik heb n.a.v. mijn werk in de hulpverlening hiervoor gebruiken.Laatst heb ik samen met mijn collega van de SP hulpdienst een hulpverleningsgesprek gevoerd met een jongen die het moeilijk had met zichzelf. Dat gaf een goed gevoel om zo iemand te kunnen helpen en wat lijntjes uit zetten.

Doe je deze spreekuren alleen?
Nee, we zijn met een heel team en dat is fijn omdat je dan onderling kunt overleggen. B.v. over: Hoe ver ga je mee in een zaak, hoe houd je afstand of juist niet, welke expertise missen we en hoe halen we die binnen, welke onderwerpen zijn politiek interessant om een grote groep mensen te ondersteunen of voor hun belangen op te komen.

Kunnen die mensen nergens anders terecht
Met sommige vragen kunnen mensen ook terecht bij de belastingdienst of de gemeente maar velen vinden het prettiger om bij “neutralere “ mensen te komen met de vragen.

Waarom komen ze naar SP en niet naar een ander
Mensen die komen hebben het idee dat de SP kritisch en eerlijk kijkt naar de problemen die ze hebben. Ook geven ze aan dat ze het prettig vinden dat er naar de menselijke kant van een vraag wordt gekeken .Dus niet alleen een formulier op een zakelijke manier invullen en de boodschap erbij:”zoekt u het zelf maar verder uit.”

U bent hier