Minimabeleid in Oss

6 oktober 2006

Minimabeleid in Oss

Het college heeft zijn eerste begroting rond. Om te spreken van een huzarenstuk, dat lijkt wel erg op ‘op-de-eigen-borst-klopperij’, maar het is een begroting geworden waar we best trots op mogen zijn. Aan de ambities zoals verwoord in het coalitieprogramma Samen Duizend Dagen Bouwen wordt in deze begroting zonder meer recht gedaan.

We hebben als college uitgesproken dat we ervoor gaan zorgen dat ‘Oss over vier jaar weer beter, mooier en socialer is geworden’. We hebben dat streven in een aantal concrete punten vastgelegd.

Het versterken van het sociaal beleid is zo’n wezenlijk punt: ‘De mensen op het minimumniveau verdienen onze solidariteit. Voor hen kent de gemeente al een actief sociaal beleid dat verder zal worden versterkt. De draagkrachtnorm voor bijzondere bijstand zal worden verhoogd naar 120% . De bijdrage aan de collectieve ziektekostenverzekering, de eindejaarsuitkering en de verstrekking van kerstpakketten zal structureel in de begroting worden opgenomen. Om schooluitval te voorkomen, breiden we het schoolkostenfonds uit. De organisatie van de schuldhulpverlening wordt verbeterd. Over vier jaar zal Oss weer een stuk socialer zijn dan nu al het geval is.’

We voegen nu ook de daad bij het woord. De kerstpakketten willen we in de toekomst samen met PROTA anders gaan organiseren maar blijven een onderdeel van het minimabeleid. De andere regelingen worden, als de raad akkoord gaat met onze voorstellen, doelgericht en ook stevig uitgebreid. De collectieve ziektekostenverzekering wordt uitgebreid en de mensen gaan er nog minder voor betalen. Er komt een hogere toelage voor alleenstaande ouderen en het schoolkostenfonds wordt een stuk groter. Daar is alles bij elkaar voorlopig per jaar een bedrag van meer dan een half miljoen euro voor nodig. Daar komt dan meer dan een ton bij om de schuldhulpverlening voor de toekomst beter te organiseren. Het is ons streven om in de komende begroting onze solidariteit met minder bedeelden te laten blijken in een verdere versterking van ons sociaal beleid. Met deze begroting zetten we om te beginnen alvast een stevige stap voorwaarts.

Chris Ermers