De Osse canon

24 oktober 2006

De Osse canon

In de commissie Maatschappelijke Participatie heeft SP-raadslid Lilian Marijnissen voorgesteld om de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot een Osse canon. Lees hieronder haar bijdrage:

Lilian MarijnissenDe laatste weken wordt veel aandacht besteed aan de geschiedenis van ons land, het geschiedenisonderwijs en in het bijzonder aan de canon die pas is opgesteld. Het belang van geschiedenis en de belangstelling voor de eigen omgeving wordt steeds groter.

Sinds vorige week maandag heeft Nederland een eigen canon en in Brabant wordt al gesproken over een Brabantse canon. Ook steden als Tilburg en Den Bosch hebben hier al ideeën over. In Den Bosch kunnen de inwoners nu via internet aangeven welke gebeurtenissen zij absoluut in de lokale canon thuis vinden horen.

Mijn voorstel is om eens te onderzoeken of het mogelijk is om een Osse canon te maken. De nationale canon blijkt een handzaam model te zijn met allerlei vensters. Je zou hier heel gemakkelijk op aan kunnen sluiten met een Osse canon.

Ik denk dat als wij goed materiaal aan kunnen bieden aan het onderwijs, zij hier heel blij mee zouden zijn. Wellicht is een koppeling met ons toekomstige stadsarchief een goed idee. Maar de exacte uitwerking moeten we over laten aan experts op het gebied van geschiedenis, cultuur, literatuur enzovoort.

Veel ossenaren hebben belangstelling voor hun eigen ontstaansgeschiedenis en hun eigen omgeving. Is het dan niet hartstikke mooi hierover op school ook te leren?

Zolang de vensters maar open blijven staan voor de rest van de wereld, zou ik de wethouder onderwijs willen vragen om het initiatief te nemen om te komen tot een Osse canon.

Lilian Marijnissen
Raadslid SP