Verkoop kabel komt bevolking Oss duur te staan

27 juni 2006

Verkoop kabel komt bevolking Oss duur te staan

Met een persbericht van Essent Kabelcom op 23 juni zijn de inwoners van Oss weer met de neus op de feiten gedrukt. Vijf jaar na de verkoop van de kabel aan Essent worden we geconfronteerd met een ongekende prijsstijging van het abonnementsgeld. De SP krijgt helaas gelijk met haar voorspelling dat bij verkoop van de kabel de tarieven in vijf jaar wel eens zouden kunnen verdubbelen.

De SP wil op korte termijn een onderzoek naar de financiële gevolgen van de verkoop in 2001 door de Rekenkamer en de mogelijkheden om de kabel terug te kunnen kopen. Ook wil de SP een raadsdebat over deze kwestie.

EssentSinds 2001 is het tarief voor radio en tv-doorgifte gestegen van €6,35 naar €15,20 euro per 1 augustus. Op 12 april 2001 deed de SP in de raad de volgende voorspelling over de verkoop van de kabel: “Het voorstel betekent het einde van de zeggenschap over onze eigen kabel en het uitleveren van de belangen van de Osse burger aan monopolist Essent….Het betekent in vijf jaar een verdubbeling van het tarief van nu 14 gulden per maand naar circa 30 gulden.”:

In 2001 heeft de gemeente Oss de kabel verkocht aan Essent voor bijna 17 miljoen euro. De aanschaf van de kabel in 2001 heeft Essent bepaald geen windeieren gelegd. Achteraf blijkt Essent de boedel voor een habbekrats te hebben binnengehaald.

Bij de verkoop was destijds bedongen dat de tarieven de eerste vijf jaar maar beperkt zouden stijgen. Om dat te bereiken heeft de gemeente Oss compensatie moeten betalen. Bij elkaar is er een bedrag van bijna zes miljoen euro aan Essent betaald. De belofte om geen prijsstijgingen door te voeren werd echter door Essent al binnen een jaar gebroken zonder dat de gemeente er iets tegen kon doen.

De vijf jaren zonder verdere grote prijsstijgingen zijn op 1 juli aanstaande voorbij. Voor het verstrijken van deze termijn komt Essent al met de aankondiging dat de prijs omhoog gaat van 9,67 euro naar 15,20 euro per maand. Voor de abonnees in Oss een verhoging van maar liefs 60 procent.

Zal het daar bij blijven? De SP gelooft daar niets van. Kort geleden heeft Essent zijn kabelbedrijf in de verkoop gedaan. Een van de grote kanshebbers voor deze overname is kabelgigant UPC. De opbrengst wordt geschat op ruim 1500 euro per aansluiting, meer als 2 keer zoveel als de prijs waarvoor Oss de kabel van de hand heeft gedaan.

In 2000 werd tijdens het raadsdebat over dit onderwerp door o.a. CDA-voorman Ras en VVD-voorman vd Loop gesteld dat de waarde van ons kabelnet in de toekomst zeer sterk zou teruglopen als we niet zouden verkopen. Wie deze prijs gaat betalen zal snel duidelijk worden. Een verdere tariefstijging naar 18 euro of meer per maand mag dan worden verwacht.

De SP was vijf jaar geleden als enige partij in Oss tegenstander van de uitverkoop van de kabel. Het gemeentelijke kabelbedrijf leverde tegen een redelijk tarief een prima pakket aan voorzieningen. Behoud van de kabel zou voor de gemeente en vooral voor de inwoners van Oss een groot voordeel hebben betekend. Nog steeds zijn wij van mening dat de gemeente zeggenschap moet hebben op de kabelvoorzieningen in Oss.

Paul PetersOp dit moment lijkt de kans zich voor te doen om de fout van vijf jaar geleden enigszins te herstellen. Essent is bezig zijn kabelbedrijf af te stoten. Nu is het de tijd voor Oss om te kijken naar de mogelijkheden om een goed en vooral betaalbaar kabelnet terug te krijgen.
Daarom is de SP voorstander van een onderzoek van de rekenkamer naar de financiële gevolgen van de verkoop van de kabel voor de gemeente en haar burgers.van de afgelopen vijf jaar Uit deze analyse moet blijken wat de financiële gevolgen zijn geweest en welke middelen Oss heeft misgelopen door de verkoop van de kabel. Tevens wil de SP een onderzoek naar de mogelijkheden om de kabel terug te kunnen kopen.
De SP wil een raadsdebat over deze kwestie.