Samen naar school voorwaarde integratie

5 juni 2006

Samen naar school voorwaarde integratie

Samen naar school is een voorwaarde voor een geslaagde integratie, dat is altijd het standpunt van de SP geweest. In Oss hebben we daarom met de schoolbesturen een convenant gesloten dat het ontstaan van zwarte of witte scholen tegen moet gaan. Met z’n allen werken we eraan om kinderen samen naar school te laten gaan.

Lilian MarijnissenDe komst van een islamitische school in Oss zou dwars tegen dit convenant en tegen de wensen van de SP ingaan. In Oss zullen voornamelijk kinderen met een Turkse achtergrond deze islamitische school bezoeken: het wordt dus een zwarte school. Ik heb even de site van stichting SIMON bezocht en ook de dingen die ik daar lees stemmen mij niet heel vrolijk. Jongens en meisjes zitten in aparte rijen of groepjes, op sommige scholen zelfs in aparte klassen of zijn er aparte ingangen voor jongens en meisjes.

Natuurlijk beseffen wij ook dat artikel 23 van onze grondwet het mogelijk maakt voor erkende geloofsrichtingen om een eigen school te stichten. Inmiddels hebben velen zich al in meer of mindere mate tegenstander verklaard van deze wet, maar zo ver zijn we simpelweg nog niet. Het is daarom ook logisch dat het college van B&W van Oss overgaat tot het verzoek voor opneming van een islamitische basisschool in het plan van scholen. Wij zullen dit verzoek dan ook steunen.

Maar dat de SP niet gelukkig is met de komst van een bij voorbaat zwarte school in Oss, moge duidelijk zijn. We hebben ook nog wat vragen:

• Wat gebeurd er als onverhoopt mag blijken dat de norm van 213 leerlingen toch niet gehaald wordt, wat is dan de procedure?
  • Klopt het dat een groot aantal leerlingen van de Osse islamitische basisschool afkomstig zal zijn van de Bedir in Uden? Wat zijn de gevolgen hiervan?
  • Is er al enig idee waar de islamitische basisschool in Oss zou moeten komen? Welke partijen gaan hierover en kan de Raad hierin ook betrokken worden?
  • Is het juist dat stichting SIMON toegezegd heeft dat de islamitische basisschool actief zal deelnemen aan het Osse jeugd- en onderwijsbeleid? En houdt dit bijvoorbeeld ook in dat de school mee zal doen aan het schoolzwemmen?
  • Hoe kan precies invulling worden gegeven aan het idee om de islamitische school op te nemen in een van de Osse horizonscholen, zodat in ieder geval op de speelplaats en bij de voor- en naschoolse opvang nog enige integratie plaats kan vinden?

Lilian Marijnissen, SP-raadslid

Weblog Lilian Marijnissen