Integratie van een islamitische school

2 mei 2006

Integratie van een islamitische school

Het college van B&W stelt voor om een Islamitische basisschool op te nemen in het plan van scholen. Het voorstel wordt in juni aan de gemeenteraad voorgelegd. De aanvraag van SIMON, het islamitisch schoolbestuur, voldoet volgens het college aan alle wet- en regelgeving. Daarmee is het onvermijdelijk om als gemeente voor huisvesting van de gevraagde school te zorgen.

Chris Ermers

Een islamitische school

Het is steeds ons beleid geweest om allochtone leerlingen gelijkmatig over de scholen te verspreiden. Daartoe hebben we met de schoolbesturen een convenant afgesloten. We willen het ontstaan van zwarte en van witte scholen tegengaan. Vanuit dat standpunt gezien hebben we steeds gezegd dat de komst van een islamitische school ongewenst is. Op zo’n school zullen toch bijna uitsluitend kinderen met een Turkse (en voor een klein deel Marokkaanse) herkomst zitten. Daarmee wordt een deel van hun ontwikkeling moeilijker en dreigt verdere integratie in de samenleving te worden gehinderd. Samen naar school is steeds ons streven geweest.

Stichtingsnorm

Artikel 23 van de Grondwet maakt het echter mogelijk om voor erkende (geloofs)richtingen eigen scholen te stichten. Voorwaarde is wel dat middels een goed onderbouwde prognose de aanvrager aannemelijk kan maken dat zo’n school levensvatbaar is. Dat betekent dat binnen vijf jaar vanaf de start de stichtingsnorm moet worden gehaald. Voor een nieuwe school in Oss ligt die norm op 213 leerlingen. Uit een onderzoek van de Universiteit van Nijmegen blijkt dat 4,5 % van de ouders in Oss hun kind naar een Islamitische school wil of zal sturen. Als dat straks ook daadwerkelijk gebeurt, dan wordt de stichtingsnorm zeker gehaald. Dat betekent dat de gemeente, in het kader van wat zorgplicht heet, voor huisvesting van deze school moet zorgen.

Integratie

Nogmaals, we staan beslist niet te juichen bij de komst van deze school. Bestaande wet- en regelgeving maakt deze komst echter onvermijdelijk. In een gesprek met de heer Taspinar, algemeen directeur van de Stichting SIMON, is aangegeven dat we ervan uitgaan dat ook deze school actief deelneemt in het Osse Jeugd- en onderwijsbeleid. En dat er goed samengewerkt wordt met alle partijen die dat beleid uitvoeren. SIMON heeft dat toegezegd en daarbij aangegeven dat men graag zou zien dat de islamitische school opgenomen wordt in één van de Osse Horizonscholen, samen met een andere school, met een peuterspeelzaal en mogelijkheden van voor- en naschoolse opvang. Daarmee kunnen de contacten tussen allochtone en autochtone kinderen in ieder geval beter mogelijk worden gemaakt. Integratie van een islamitische school zodat het integratieproces zelf goed door kan gaan.

Chris Ermers, wethouder onderwijs